Omzetgroei mei: 0%; promotiedruk stabiel
Omzetgroei mei: 0%; promotiedruk stabiel Shelflife

Omzetgroei mei: 0%; promotiedruk stabiel

· leestijd 1 minuut Algemeen

In de afgelopen meimaand is de supermarktomzet volgens onderzoeksbureau GfK gestabiliseerd. Dat wil zeggen dat de omzetgroei ten opzichte van mei vorig jaar 0% bedroeg. Dit wordt mede veroorzaakt door de verschoven Pinksteren. In de eerste vijf maanden van dit jaar plussen de supermarkten echter met 1,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Verder constateert GfK dat aan de almaar stijgende promotiedruk van de afgelopen jaren een einde lijkt te zijn gekomen.

Gecorrigeerd voor de verschoven Pinksterdagen (Pinksteren 2010 in mei, Pinksteren 2011 in juni) bedraagt de groei van de supermarkten in de maand mei 2011 circa 2% en is daarmee in overeenstemming met de voorgaande maanden. In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben de supermarkten een omzet van € 12,52 miljard gerealiseerd, een stijging van 1,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het blijft volgens GfK echter kwakkelen met het consumentenvertrouwen. Het niveau ligt in juni (-11) op een vergelijkbaar niveau als de voorgaande maanden (mei -12, april -10). Na een opleving van het vertrouwen in de economie (februari/maart) is de consument nu duidelijk weer soberder gestemd.

Volgens GfK is de groei van het promotieaandeel in de supermarktomzet eruit. In de eerste 16 weken van 2011 is deze namelijk niet verder toegenomen: 2011 16,8% (2010 17,1 %). De absolute promotieomzet is in de eerste 16 weken nog wel licht gestegen (met 0,4%)

Sinds periode 9 2010 ligt het promoaandeel ongeveer gelijk met het voorgaande jaar, aldus GfK. Wel blijven het gegin van het jaar (periode 1) en de periode na de vakantie (periode 9) elk jaar een toename van het actiegeweld zien. Oorzaak is de heroriëntatie van de consument na financiële aanslag op het huishoudbudget vanwege de vakantie en de feestdagen.

Topper onder de promoties blijven wasmiddelen. Bijna de helft van de wasmiddelen wordt in promotie verkocht. In vergelijking met vorig jaar wordt vlees en kip minder vaak in promotie verkocht en verse groenten juist meer. Ook wijn wordt beduidend vaker in promotie verkocht.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.