Ondernemers hebben ‘Mooiste Supermarkt’

0

De uitverkiezing van de ‘Mooiste supermarkt van Nederland’ heeft dit jaar twee winnaars opgeleverd: de Albert Heijn van de familie Lindeman aan de Jan Evertsenstraat in Amsterdam en de Coop van ondernemer Bert van der Werf aan de Bleeck in Stavoren. De winnaars werden gisteren bekend gemaakt tijdens het derde Supermarktvastgoedcongres

Zes supermarktlocaties streden om de titel ‘Mooiste supermarkt van Nederland’. Uit maar liefst 23 inzendingen namens 10 supermarktorganisaties had de vakjury eerder een shortlist van zes locaties gemaakt. Het betreft supermarkten die niet eerder dan in 2013 zijn opgeleverd. De zes genomineerde supermarkten zijn geselecteerd op basis van uitgebreid locatiebezoek en beoordelingen aan de hand van 50 criteria.
De uitverkiezing van de ‘Mooiste Supermarkt’ vond dit jaar voor de derde keer plaats. Het is voor de tweede keer dat een Albert Heijn de titel in de wacht sleept. Vorig jaar ging de prijs naar Dekamarkt (Krommenie). Dit jaar besloot de jury twee winnende supermarkten aan te wijzen. Ieder op geheel eigen wijze staan de winnaars voor een uitzonderlijk hoge kwaliteit van de vastgoedontwikkeling. 
Het Supermarktvastgoedcongres is een initiatief van het platform Supermarkt en Ruimte en Foodpersonality. In het decembernummer volgt een uitgereid van verslag van het congres, waarop ook Roland van den Berg, directeur e-commerce Jumbo, een van de sprekers was. De impact van e-commerce op winkelvastgoed was een van de congresthema’s.
De juryrapporten:
Albert Heijn, Amsterdam
“Door verschillende afzonderlijke panden samen te voegen, hebben de ondernemers Lindeman in de Jan Evertsenstraat een Albert Heijn-supermarkt kunnen neerzetten van in totaal 1.205 m² wvo. Een prestatie van formaat omdat hiervoor met veel verschillende partijen tot overeenstemming moest worden gekomen.
De stijl van de Amsterdamse School is bepalend voor de geveluitstraling van de supermarkt. Opvallend kenmerk is de subtiel verlichte droogloop. In de winkel is op speelse wijze gebruik gemaakt van daglichttoetreding. Dit draagt bij aan de belevingswaarde van de winkel, zowel binnen als buiten. In de winkel was de jury positief over de brede gangpaden en de overzichtelijke en ruime schapstelling. Ook is volop aandacht besteed aan het aspect duurzaamheid. Autoparkeren is bijna per definitie lastig op dit soort locaties. Ook deze supermarkt bedient daarom veel mandjesklanten uit de directe omgeving. Veel mandjesklanten betekent dat aandacht voor fietsparkeren een ‘must is. Juist dit aspect vormt volgens de jury een punt van aandacht. Per saldo was de jury aangenaam verrast door het resultaat van een gecompliceerde herontwikkelingsopgave in een hoogstedelijk milieu.”
Coop, Stavoren
“Met een oppervlakte van bijna 900 m² wvo is deze nieuwe supermarkt gevestigd op een solitaire locatie aan het water, Het betreft een relocatie vanuit het historische centrum van deze Elfsteden-stad. De architectuur van het pand springt in het oog, met name het fraai vormgegeven puntdak met forse overstek. Hiermee vormt het gebouw naar de mening van de jury een verrijking voor haar omgeving. De supermarkt is goed per auto bereikbaar en beschikt zelfs over een aanlegsteiger voor de varende consument. De winkel vormt de eerste stap in een grotere gebiedsontwikkeling met woningen, waardoor de integratie met zijn omgeving de komende jaren zal verbeteren. De omzet in het toeristenseizoen vormt een belangrijke bouwsteen voor de exploitatie. De jury is positief over de ruime parkeergelegenheid en de manier waarop de expeditie is georganiseerd. Nabij de expeditieruimte is een aparte entree voor de inname van lege flessen gerealiseerd. Opvallend voor de jury was de directe toegang tot de winkel zonder hekje of tourniquette. Dit in combinatie met het vele glas in de gevel bij de entree, geeft een vloeiende overgang tussen binnen en buiten. Wat betreft winkelinrichting is de jury lovend over de netheid en sfeer, maar had de materialisatie in de winkel meer aandacht verdiend gelet op de fraaie vormgeving van de buitenkant.”