Online verssupermarkt Crisp van start

0

Sinds vandaag is de supermarktsector een speler rijker. Crisp is een nieuwe online supermarkt die zich met name op vers richt en zes dagen per week in heel Nederland onder verse groente, fruit, vis, pasta en kaas wil gaan bezorgen. Bestellingen die vóór 22.00 uur zijn gedaan, worden uiterlijk de volgende avond thuisgebracht, zo belooft Crisp.

Crisp hoopt te profiteren van de trend dat steeds meer Nederlanders verse producten kopen en ook hun boodschappen steeds vaker thuis laten bezorgen. “Natuurlijk is de online supermarkt in opkomst”, zegt mede-oprichter Tom Peeters. “Wij zien dat mensen niet alleen veranderen hoe ze shoppen, maar ook in wat ze kopen. De bron van voedsel is weer terug in beeld. In 2017 steeg de verkoop van duurzaam voedsel met 25%”, aldus Peeters, die overigens eerder aan de basis stond van online meubelhandel Westwing.

De nieuwe internetsupermarkt is afgelopen april opgericht en telt inmiddels dertig medewerkers. Het bedrijf heeft € 3 miljoen aan startkapitaal opgehaald bij Nederlandse ondernemers en investeerders.

Supermarktexpert Erik Hemmes zegt desgevraagd in De Telegraaf het begrijpelijk te vinden dat Crisp zich gaat richten op verse producten. “Vers is de helft van de supermarktomzet. Dat is op zich niet zo gek”, stelt Hemmes. “Aan de andere kant zie je dat mensen die voor het eerst hun boodschappen laten thuisbezorgen vooral nonfood bestellen. Pas daarna gaan zij ook verse artikelen via internet kopen”, aldus de supermarktdeskundige.

Uit actuele cijfers over de ontwikkeling van het online verkoopkanaal van marktonderzoeker IRI blijkt dat het aandeel vers in de online bestedingen nog altijd achterblijft bij het aandeel houdbare producten, maar dat vers wel met een inhaalslag bezig is. Bulk- en routineproducten blijken nog altijd de grote omzetbrengers van online supermarkten te zijn (deze informatie is afkomstig uit de ‘Top-50 online snelst groeiende merken’ die in het komende nummer van FoodPersonality wordt gepubliceerd).