Afbeelding

De verkiezingsuitslag en de levensmiddelensector

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Afgelopen maandag meldde Het Financieele Dagblad over de malaise in Spanje, met een bijzondere boodschap van Juan Roig, de ceo van de Spaanse marktleider Mercadona. Wat is er aan de hand in Spanje? Nu lijkt het wat rustiger, maar afgelopen week en de week daarvóór waren er vele protesten en demonstraties in Spanje, met gewelddadigheden ook.

Het gaat erom dat na de verkiezingen de Partido Popular (rechts/midden) heeft gewonnen en dat die partij zou kunnen regeren als het extreem-rechtse Vox en soortgenoten mee zouden doen, maar dat kwam er niet van. En zodoende mocht de zittende Socialistische Partij van premier Pedro Sánchez een poging doen om een coalitie te vormen met o.a. de Catalaanse separatisten, en dus het gesprek moest aangaan met Carles Puigdemont, die sinds een arrestatiebevel van de Spaanse overheid in 2017 zich in Brussel ophoudt.

Sánchez zou door kunnen regeren, met steun van de Catalaanse separatisten, maar: dan moest de premier 400 Catalanen amnestie verlenen. En dat riep in andere regio’s van Spanje een enorme verontwaardiging op. Het kantoor van de PS van Sánchez werd zelfs ‘belegerd’ door tegenstanders.

En nou terug naar Mercadona en ceo Roig. Die sprak op een congres zijn zorgen uit over de staat van het thuisland Spanje en zei dit: “Als we hetzelfde probleem in Portugal zouden hebben, waar Mercadona met expansie bezig is, dan zouden we onze investeringen vertragen.”

En nou naar Nederland. Nee, Albert Heijn en Jumbo en Plus zullen echt niet vertrekken uit thuisland Nederland, net zo min als Mercadona uit thuisland Spanje. Maar bekijken we de verkiezingsuitslag in Nederlands na gisteren en laat je je die uitspraak van Roig tot je doordringen, dan is het duidelijk dat wat gisteren in de stemhokjes is gebeurd, zorgen kan baren. De PVV is geen duurzaamheidsduwer, de leider ervan bedacht elf jaar geleden nog een ‘Polen-meldpunt’ en wilde daarvóór Griekenland uit de EU zetten.

Zonder dat we dat nagevraagd hebben: het is ergens best voorstelbaar dat de leiding van AH, Jumbo, Plus etc. net zo is geschrokken als de ceo van Mercadona bijna een week geleden van de toestand in zijn land. Zo herinner ik me een uitspraak van AH-ceo Marit van Egmond tijdens haar presentatie op het Nationaal Food Congres van 2021 – ten tijde van wekelijkse ‘coronaprotesten’, op het Museumplein in Amsterdam bijvoorbeeld. Ze sprak over ‘de verdere polarisatie in ons land’. Een land waar Albert Heijn de supermarkt voor iedereen wil zijn. Net zoals ook Jumbo, Plus, Lidl en alle andere dat willen zijn. Datzelfde Nationaal Food Congres vond onlangs weer plaats, nog geen twee weken terug, en had als ‘thema’: ‘het magische effect van positiviteit’ (fotobron: archief FoodPersonality). Ja, was het maar zo, dat de klant van de supermarkt net zo gericht was op een harmonieuze samenleving als de bedenkers van dit thema.

Maar dat lijkt er niet op. De klant van de supermarkt heeft gisteren veel meer dan voorheen zijn of haar stem uitgebracht op een protestpartij. En daarmee kunnen we wellicht stellen dat er behalve een ‘kloof tussen politiek en burger’ ook een kloof lijkt te ontstaan tussen ‘supermarkt- en fmcg-ceo’s en burger’.

De boel bijeenhouden, zoals Mark Rutte dat ooit zei… de consument is daar kennelijk klaar mee. Zoals de burger heeft geprotesteerd tegen verduurzamen, migratie en internationaal optrekken, zo is de verkiezingswinst voor de PVV wellicht ook een protest tegen een alledaags bestaan met veel te hoge kosten voor dagelijkse levensmiddelen. En wat kan en moet de branche daarmee? Die vraag is niet zomaar te beantwoorden.


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.