Afbeelding

Een kerst- en 2024-wens: ik hoop dat mijn boodschappen duur zijn

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Opinie

“Ik wens voor 2024 dat we, als we met een tas vol iets duurdere boodschappen de supermarkt uit komen, dankbaar verzuchten: ‘Wat fijn dat ik mag meebetalen aan de verduurzaming van onze boeren’.” Dat zegt Irene van der Vaart, auteur, cabaretier, presentator en columnist van de Gelderlander, in de afgelopen weekendbijlage van Het Financieele Dagblad.

Zij schijft daarin een column, over een kleinschalige melkveehouder die het niet heeft kunnen bolwerken. Over de boeren die met de inflatie totaal niet geholpen zijn. Over de consument die het voorafgaand aan die inflatie gewend was dat het dagelijkse eten en drinken voor een habbekrats te koop zijn. “We willen dat boeren vergroenen van hetzelfde inkomen. Dat gaat niet. We hebben jarenlang geprofiteerd van goedkoop voedsel (en spullen uit lagelonenlanden), zodat we geld overhielden voor festivals, vakanties en iPhones. We slepen dieren, avocado’s en blauwe bessen de hele wereld over, maar we zullen het dichter bij huis moeten zoeken als we willen verduurzamen.”

En ze spreekt ook haar verbazing uit over het feit dat de overheid wil dat in 2030 15% van het landbouwareaal biologisch zal zijn, terwijl dat nu 4% is. En dat terwijl de consument toch dezer dagen echt niet bereid is om nog eens ‘extra dure’ bio-artikelen te kopen. Maar hoe dan ook, zij snapt het. Goedkope boodschappen zijn nooit de weg naar verduurzamingsdoelen. En dus hoopt zij dat ze volgend veel moet betalen voor haar eten en drinken.

Hier spreekt een consument die niet wegkijkt en zogezegd ‘niet op zoek is naar het goedkoopste barbecuevlees’, maar die het begrepen heeft. Een consument die doorgaans naar Ekoplaza gaat, of naar Odin (foto: Odin-filiaal in Amsterdam, fotobron: archief FoodPersonality).

Maar hoe dan ook, voor 2014 wensen we u, lezer, een consument toe zoals deze Irene van der Vaart. Die de dilemma’s snapt waar de levensmiddelensector mee worstelt.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.