Willeke Alberti treedt op in een Stationshuyskamer van NS in het kader in het kader van de actie 'happy Tuesday'.
Willeke Alberti treedt op in een Stationshuyskamer van NS in het kader in het kader van de actie 'happy Tuesday'.

Eenzaamheid bestrijden bij AH of bij de NS

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Opinie

Ooit was er een initiatief bij een Albert Heijn… als je vrijgezel (m/v) was, moest je een winkelmandje kiezen in een andere kleur dan blauw. We weten niet meer welke kleur, maar er was in die AH een winkelmandje met een andere kleur. En als je met die andere kleur winkelmandje rondliep door die AH, betekende dat: ik ben alleen, ik wil best wel iemand ontmoeten. Of een date.

Naderhand kwam Jumbo met de in de branche zelf inmiddels legendarische ‘kletskassa’. Die is er nog steeds. Afgelopen maandag was het weer ‘blue Monday’, gekarakteriseerd als ‘de somberste dag van het jaar’. Wetenschappelijk is dat allemaal zeer omstreden, maar vooruit, Black Friday is er als ultieme spendeergelegenheid, ‘blue Monday’ als kennelijk de ultieme depri-dag. Deze week had de fabrikant ‘Oma’ Soep’ weer iets dat daarop lijkt. In Amsterdamse AH’s vindt de klant groene winkelmandjes en kiest hij/zij daarvoor, dan geeft hij/zij als signaal dat hij/zij in die AH best wel even met iemand wil praten.

Nou, sympathiek, zou Theo Maassen zeggen. Want je zoekt dan als contactzoekende klant niet de andere klanten met een blauw mandje op, die hebben immers haast, die moeten nog koken voor anderen in hun huishouden. De ‘niet-eenzamen’, die tijd te kort komen.De NS deed het weer anders. Het ‘staatsbedrijf’ van Wouter Koolmees bedacht dat er na blue Monday een ‘happy Tuesday’ moest komen. In de zogeheten ‘Stationshuyskamers’, een van de horecaformules van NS Stations. En wat krijg je dan? Een bericht over ouderen die opgetrommeld zijn om in een van die vestigingen samen hun eenzaamheid te bestrijden.

Er komt een foto voorbij, bij een bericht van NS, met een opgetrommelde, zingende Willeke Alberti - hiephoi, ik ben opeens niet meer eenzaam - die kennelijk in een van die Stationshuyskamers heeft staan zingen tijdens afgelopen gelukkige dinsdag. Kijk, ergens is dat best wel prijzenswaardig, al die grote bedrijven en instellingen die iets doen om de eenzaamheid te bestrijden. Eventjes, een dag. Een paar dagen. En dan… is het weer voorbij. En zijn die opgetrommelde mensen weer in hun uppie.

Een columnist met meer zuur in de inktpot zou het genadeloos neersabelen, dat incidenteel koketteren met ‘wij brengen mensen samen’. Lang leve ons merk, onze activatie, en daarna duwen we die mensen en hun rollators weer aan de kant, zoiets. Wij doen dat niet, wij zijn niet zo zuur. Wij hebben in principe sympathie voor eenzaamheidsopheffende initiatieven.

Maar als het vooral riekt naar ‘activatie van het merk’, dan generen we er ons ook een beetje voor dat we dat soort initiatieven zien. Even een paar dagen, even een dag… Laten we ons proberen voor te stellen wat het inhoudt dat een bedrijf ‘een paar dagen’ of anders zelfs ‘een dag’ de eenzaamheid bestrijdt. Pas dat eens toe op duurzaam. Dus dat een bedrijf ‘een paar dagen’ of zelfs ‘één dag’ in het jaar duurzaam is.

En maar juichen in hun persberichten, die marketeers, die zo trots zijn op ‘hun activatie’. Sorry, eenzame bejaarde mensen, dat iemand jullie voor een marketingkarretje in de vorm van een rollator heeft gespannen. Maar dit is hoe het bedrijfsleven of de NS jullie beschouwt: mensen om even iets mee te doen. Het riekt naar marketingmisbruik. Dat woord bestaat niet. Maar hierbij: nu wel.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.