Afbeelding

‘Nee, ik ben geen supermarkt’, zegt de supermarkt op wielen

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Telkens als je erover denkt, ben je erdoor verrast. Michiel Muller is ceo van Picnic. En zijn broer Frans is ceo van Ahold Delhaize. Hoe zou dat gaan, aan de kerstdis, met de hele familie erbij? Praten over de omzet? Praten over ‘hoe lekker het feestdagenassortiment van AH dit jaar weer is’? En zegt broer Michiel tegen broer Frans dan ‘wacht maar tot wij het feestdagenassortiment van Edeka in onze autootjes hebben’? Zomaar een fantasietje.

Of zou broer Frans, aan tafel bij broer Michiel thuis dan, het feestdagenassortiment moeten proeven van Jumbo, omdat Jumbo deel uitmaakt van Everest, waar ook Picnic deel van uitmaakt?

Er is in elk geval één aspect waarbij Picnic zegt: nee, wij staan echt helemaal buiten die supermarktsector. En dat is als het gaat om de supermarkt-cao. Dan willen bedrijven als Picnic (foto: Picnic-bezorgauto’s, fotobron: Picnic/archief FoodPersonality), maar ook flitsbezorgers als Getir en Gorillas ‘niets, maar dan ook niets’ met de supermarkt te maken hebben. Wij zijn anders, zeggen ze dan in een rechtbank. Dat speelde afgelopen week: moeten die marktpartijen zonder stenen winkels de supermarkt-cao naleven of voegen ze zich naar de ins en outs van ‘branche-organisatie’ ‘E-commerce Nederland’, de ‘ECNL’?

Dus: zijn zij een ander soort marktpartij en horen zij niet bij de supermarktsector? Daar ging het vorige week herhaaldelijk over, rechterlijke uitspraak: eind februari. Maar niks pauze of radiostilte, het gaat deze week gewoon weer door, maar dan weer bij een ander aspect; Getir en Gorillas vinden niet dat zij mee moeten doen met de ‘Bedrijfstakpensioenfonds voor het Levensmiddelenbedrijf’, de ‘BPFL’. Tsja.

Wat zouden consumenten daar nou van vinden, die in het afgelopen jaar in politieke debatten en in de media de hele tijd het woord ‘bestaanszekerheid’ hoorden vallen? Anders gezegd: welk signaal geven die flitsbezorgers nu af? En als het om de cao gaat, hoort Picnic daarbij. Deze week op tv; een campagne van Picnic, over kortingsbundels. En als laatste zie je dan als kijker: Picnic, ‘de supermarkt op wielen’.

Aha, een supermarkt op wielen. Die in de rechtbank zegt; nee, wij zijn geen supermarkt. En ook al is het vast taaie thematiek, verdorie, ik zou eigenlijk toch best ook Muller willen heten. En ik zou niet wachten tot de kerst, ik zou ze met Pasen uitnodigen, da’s ook een ‘familiegelegenheid’. En na de coquilles St.-Jacques van Edeka en de zalmrolletjes van Albert Heijn zou ik vragen; Michiel, Frans, ik snap het niet, leggen jullie het me eens uit. En tijdens de discussie die dan ontstaat, zou ik de voorjaars-albarino in grote wijnglazen rijkelijk laten vloeien. Zeg, Michiel, een supermarkt op wielen is geen supermarkt? En Frans, vind jij dat ook?

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.