Afbeelding

Na ‘duurzaam’ nu ook bij ‘AI’ de rem erop in propaganda

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Na ‘duurzaam’ moet ook ‘kunstmatige intelligentie’ aan banden worden gelegd, althans, dat is de indruk als je een artikel daarover in Het Financieele Dagblad tegenkomt.

Wat is het geval? De Amerikaanse beurstoezichthouders Securities & Exchange Commission (SEC) wil paal en perk stellen aan de uitingen over ‘met gebruik van AI’ (‘AI’ = ‘artificial intelligence’ en dus ‘kunstmatige intelligentie’). Waarom wil de SEC dat? Omdat het een trend ontwaart: steeds meer Amerikaanse bedrijven claimen dat ‘iets met AI’ doen, zonder dat verder uit te leggen, over wat dat voorstelt en over hoe dat dan gebruikt wordt. Kunstmatige intelligentie is een omstreden begrip. Aan de ene kant stellen beschouwers dat dit wel eens de grootste revolutie sinds tijden zou kunnen zijn, aan de andere kant wijzen andere beschouwers dat de komst van AI een grote bedreiging voor een humane samenleving zou kunnen worden als we er geen paal en perk aan stellen.

Dat is echter niet meteen waar die SEC op reageert. Die kijkt naar de mate waarin bedrijven in de VS in hun informatiestroom aan beleggers melden dat ze iets met AI doen. En beleggers slaan daarop aan. Hoe meer een bedrijf daarmee te werk gaat, hoe geliefder het wordt onder beleggers. Dat blijkt nu volgens de SEC een soort wildgroei te worden, in de strijd om de gunst van beleggers.Dat klinkt als een herhaling van zetten. Ooit waren de woorden ‘platform ontwikkelen’ een aanjager, tijden de begindagen van internet, zegt genoemde krant.

Maar kijken we naar onze eigen sector, dan lijkt het ook een herhaling van zetten. Maar dan met ‘duurzaam’. Ooit spraken supermarktketens, bijzondere speciaalzaken, maar vooral ook levensmiddelenproducenten en dan al helemaal die stroom start-ups van de laatste tien, vijftien over ‘people, planet, profit’, vervolgens over ‘sustainable’ en verder daarna vooral ‘duurzamer’. ‘Duurzaam’ werd in de berichtgeving in de levensmiddelensector het marketingcommunicatieschaamlapje bij bijna elk bericht.

Totdat? Totdat onlangs de ACM in Nederland daar een halt aan ging toeroepen. Met de opdracht: ‘als je duurzaamheid claimt, leg dan precies uit wat je dan claimt en onderbouw dat dan ook’. Een hele goeie van die ACM, want als journalist voor de levensmiddelensector werd je er knettergek van, alles leek wel duurzaam te zijn in die stroom ‘marcom-propaganda’. Bovendien, de laatste tijd komen er ook berichten in de sector waarbij een bedrijf meldt ‘iets met AI’ te doen. Nou, dan bedoelen we niet zozeer het voorkomen van diefstal aan een zelfscankassa, maar veeleer zoiets als een ‘aanstekelijke campagne op Tiktok’ o.i.d.

Prima dat de SEC meteen de rem erop gooit. Want je zou best kunnen zeggen dat in Nederland de ACM de rem op ‘hé, mensen, wij zijn duurzaam’ veel te laat heeft ingetrapt. Vervelend dat dat dan patsboem bij het worstelende Plus gebeurde eind vorig jaar, dat wel. Maar wel goed dat het gebeurde. En daarmee: prima als vanuit de VS al snel een rem wordt ingetrapt voor dat geflirt en gekonkel met ‘AI’, zonder dat wordt uitgelegd ‘wat, waarmee, hoe’. Want AI kan manipulatief zijn, marketingcommunicatie over AI kan zelfs nog veel meer zijn.

Maar wacht even, zegt u nu. Vind jij werkelijk dat ‘duurzaam’ dezelfde rol heeft vervuld als ‘AI’ nu gaat vervullen? Nee, grotendeels juist niet. ‘Duurzaam’ was aanvankelijk een overtuiging, Een overtuiging, vooral benadrukt door ngo’s, die druk uitoefenden op het bedrijfsleven en het bedrijfsleven ging daar gaandeweg in mee, zeker toen steeds meer bleek dat een deel van de burgers/consumenten ook vond dat het bedrijfsleven duurzamer moest handelen. ‘AI’ is juist helemaal niet door de burger/consument omarmd, en al helemaal niet door ngo’s.

Het is omstreden omdat we niet weten wat er op ons afkomt. Maar de overeenkomst is wel: voorheen ‘pronkten’ bedrijven met ‘duurzaam’ en onlangs heeft de ACM in ons land daar eisen aan gesteld. En momenteel ‘pronken’ bedrijven met ‘met gebruik van AI’ – vooral in de richting van de financewereld – en daar wil de SEC nu eisen aan stellen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.