Afbeelding

Cijfers Ahold Delhaize: ‘gemengde gevoelens’

Door: Gé Lommen · leestijd 2 minuten Opinie

Gisteren maakte Ahold Delhaize de jaarcijfers 2023 en de cijfers over het vierde kwartaal van 2023 bekend. Het concern boekte een jaaromzet van € 88,6 miljard over heel 2023, een stijging van 1,9% en van 3,8% gecorrigeerd voor valutaverschillen. De ‘operating margin’ op die omzet was 3,2% voor het geheel, met 3,7% in de VS en 2,5% in Europa. De ‘underlying operating margin’ was 4,1%, met 4,7% in de VS en 3,3% in Europa.

De winst was lager door allerlei factoren, zoals de verkoop van het Amerikaanse Fresh Direct aan Getir, terwijl Ahold Delhaize dat nog niet zo lang geleden had overgenomen. Verder is de consument uiteraard zuinig gebleven door de prijsstijgingen, terwijl het concern zelf nog steeds hoge kosten voor energie, grondstoffen etc. moest maken. Maar ceo Frans Muller (foto, fotobron: Ahold Delhaize) wees op enorme kostenbesparingen in het afgelopen jaar, tot wel een bedrag van € 1,25 miljard.

Muller wees er in commentaar ook op dat de periode van grote prijsstijgingen achter de rug lijkt. En in het vierde kwartaal bleek Ahold Delhaize meer artikelen te verkopen dan een jaar eerder. Over dat vierde kwartaal meldde Ahold Delhaize een netto-omzet in Europa van € 9,2 miljard, met een stijging van 7,4%, of 7,5% gecorrigeerd voor valutaverschillen. Van dat percentage is 6,5 procentpunt te danken aan de opening van nieuwe vestigingen en daar wijst Ahold Delhaize met name op het deel AH/Jan Linders.

Er werd ook al vooruitgekeken en dan gaat het over dit lopende jaar. Albert Heijn is gestopt met de verkoop van tabak sinds begin dit jaar en dat zal zorgen voor een omzetverlaging van 2 tot 3 procentpunt.

Ceo Muller meldde duidelijk dat Ahold Delhaize nog niet beland is waar het wil zijn. En dat is ook een boodschap van bijvoorbeeld analist Jean-Paul van Oudheusden, die namens Etoro meldde dat Ahold Delhaize zeer zal verlangen naar een einde van deze periode waarin de consument zich zo bewust is van hoge prijzen voor alles en nog wat. De winst per aandeel is bijna gelijk aan een jaar eerder, maar daar is dan wel dat enorme kostenbesparingsprogramma aan te pas gekomen.

Maar de operationele winst is in 2023 met 23% gedaald, ‘door hogere kosten die nauwelijks nog konden worden doorgegeven aan de consument’, aldus Van Oudheusden. Hij wijst er ook op dat Ahold Delhaize nog steeds vasthoudt aan een operationele marge van minstens 4%, maar dat zal ook dit jaar nog moeilijk blijken volgens hem. Daarbij wordt wel gezegd dat maar weinig ‘sectorgenoten’ dat percentage halen.

Van Oudheusden: “In Zaandam zal men ernaar uitzien dat er in 2024 meer ruimte komt in de huishoudboekjes door lagere energieprijzen of renteverlagingen. In het algemeen wordt vaak gezegd ‘de beurs is niet de economie’, maar dat geldt niet voor Ahold Delhaize. De supermarktketen staat midden in de samenleving. De gemiddelde consument moet voor het eerst sinds lange tijd beter nadenken over noodzakelijke uitgaven. Omdat Ahold Delhaize voorziet in eerste levensbehoeften is de pijn nog niet zo voelbaar als bijvoorbeeld bij Heineken, dat vanmorgen een 4,7% lager biervolume in 2023 moest melden. Zonder verlaging van energieprijzen en rentestanden neemt de kans toe dat Ahold Delhaize dieper in de kosten zal moeten snijden om ook in 2024 de doelstellingen te halen of met minder genoegen zal moeten nemen.”

Hij wijst er echter ook op dat meteen na de bekendmaking van de cijfers beleggers het aandeel Ahold Delhaize ‘beloonden’ met een koersstijging van 3,5%. Maar dat komt dan weer vooral door de inmiddels gunstige koers-winstverhouding. Wat dan weer wil zeggen: het aandeel Ahold Delhaize is momenteel goedkoop.

Het concern heeft de doelstellingen over 2023 behaald, betaalt keurig dividend, gaat verder met de inkoop van aandelen en de doelstelling voor 2024 blijft onveranderd. Maar Van Oudheusden meldt ook dat ‘de operationele rek eruit is’.

Volgens IEX Marktmonitor was het aandeel Ahold Delhaize eind juli vorig jaar ruim € 31,-, en het was gisteren € 26,64. Maar, zeggen we erbij, aandelen van supermarktconcerns hebben allemaal zo hun sores meegemaakt in de laatste jaren, denk aan Carrefour, Tesco, Colruyt en al helemaal het vol schulden beladen Franse Casino.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.