Afbeelding

Duurzaamheidsranglijstjes, pluim hier, schop onder de kont daar

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Opinie

Deze week kwamen er twee ‘tellingen’ voorbij. Allereerst ‘PAN-NL’ (‘Pesticide Action Network’ en daar de Nederlandse tak van) en Greenpeace met een telling van biologische artikelen in verschillende formules, kort daarna gevolgd door Wakker Dier, dat bij verschillende formules het aantal vleesvervangers had geteld. PAN en Greenpeace concluderen dat AH de meeste biologische agf-artikelen heeft: 45. Jumbo 32, Plus/Coop 21 en Aldi 0,6. 0,6? Ja, het gaat om een gemiddelde van een telling in 55 vestigingen van elk van die formules. Bij Aldi was dat dus 0,6.

Vergeleken met een eerdere telling, in 2021, heeft Lidl meer bio dan Plus/Coop. Die zijn dan in de ranglijst veranderd. Wakker Dier, de ngo die zich voor dierenwelzijn beijvert, ging per formule tellen in hoeverre een formule een vleesvervanger in huis heeft als alternatief voor een vleesproduct. In dit geval in vijf vestigingen per formule. Ook hier belandde Aldi als onderste in de ranglijst.

Lees je de onderzoeken of de persberichten, dan zie je Albert Heijn twee keer een impliciete pluim krijgen en de andere vier een soort schrobbering. Het wekt de indruk dat ngo’s en soortgelijken niet alleen ‘naming & shaming’ willen gebruiken, maar ook ranglijstjes. Met andere woorden, zoals GfK met het aloude Kerst- en Zomerrapport formules ertoe aanzette om bij een volgend onderzoek hoger op die ranglijst te eindigen, zo lijken de ngo’s ook met ranglijstjes formules ‘te nudgen’ richting: ‘meer ons best doen’.

Hebben we er wat aan? Nou, wie weet helpt het om formules duurzamer te krijgen. Maar je kan ook denken; weer zo’n ranglijstje, die supermarkten zijn er vast wel klaar mee. Er zijn nogal wat ranglijstjes. Voor elke vierkante centimeter van dat omvangrijke duurzaamheidsmozaïek is er wel eentje te vinden.

En wat moet je als Aldi, als in het onderzoek helemaal geen rekening wordt gehouden dat je met de assortimentsomvang van Aldi versus die van Albert Heijn? Logisch dat Albert Heijn meer bio heeft en meer vleesvervangers. Het is trouwens juist ook Albert Heijn dat daar twee jaar geleden flink aan ging trekken. Even kort door de bocht: als Aldi in de winkels net zoveel vleesvervangers had liggen als AH, zou Aldi bij wijze van spreken geen ruimte in de koeling meer hebben voor vlees.

Nou, prima, zal Wakker Dier dan denken. Maar als Aldi-klanten zien dat ze in hun Aldi alleen nog vleesvervangers kunnen kopen, nou, dan weet Aldi wel wat er gaat gebeuren. Iedereen in de sector snapt dat.

En ook zo’n ‘bio-telling’ doet lang niet altijd recht aan een situatie. Plus/Coop is kennelijk ingehaald door Lidl. Maar waar PAN en Greenpeace aan voorbijgaan, is dat Plus z’n nek heeft uitgestoken door reguliere zuivel in te wisselen voor biologische zuivel (foto: de zuivelkoeling met als huismerkzuivel van Plus alleen een biologische variant, fotobron: archief FoodPersonality). En daarna de uien. En daarna de aardappelen.

Dat zijn allemaal artikelen met een groot volume. En ook nog eens met de prijs van regulier, om de consument niet tegen de haren in te strijken, zeker niet in een tijd van inflatie en prijsstijgingen. Een belangrijk element in de transitie naar meer biologisch. Bionext bijvoorbeeld noemt die wapenfeiten van Plus dan ook steevast in de discussie over die transitie. En PAN en Greenpeace, die hebben gewoon wat staan tellen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.