Opvolger van de streepjescode op komst

0
Leestijd: 2 minuten

Er is een opvolger van de streepjescode in de maak, sterker nog, in de gezondheidszorg wordt die al gebruikt. Het gaat zogeheten tweedimensionale codes, die meer informatie kunnen bevatten dan de huidige streepjescode. Volgens GS1 Nederland zullen die nieuwe tweedimensionale codes de streepjescode uiteindelijk vervangen. In de Nederlandse levensmiddelensector zijn die codes nog ver te zoeken. Maar onderzoek in de VS laat zien dat 82% van de retailers en 92% van de merkartikelproducenten de komst van die nieuwe codes tussen nu en vijf jaar gaan ondersteunen. Volgens ceo Mirjam Karmiggelt (foto) van GS1 Nederland illustreren die percentages dat een soortgelijke ontwikkeling ook in Europa zal volgen.

Om wat voor codes gaat het dan? Vanuit GS1 gezien: bijvoorbeeld de GS1-qr-code en de GS1-datamatrix. Die laatste wordt al gebruikt, in de gezondheidszorg. Deze codes bevatten meer informatie, zowel voor de producent als voor de retailer, maar ook voor de consument. Bijvoorbeeld:
1/ De codes zouden voor een betere traceerbaarheid in de keten kunnen zorgen, zelfs tot na de verkoop aan de consument (en dat kan weer van belang zijn bij retouren).
2/ De codes maken het mogelijk dat de consument meer informatie over het product kan krijgen: garantie, terugroepactie, houdbaarheid, maar ook recepten of gebruikershandleidingen.
3/ Aan de hand van die codes zouden terugroepacties makkelijk kunnen verlopen (en dat scheelt weer in kosten voor de retailer en producent).
4/ Met die codes zou de retailer geautomatiseerd de prijs kunnen verlagen naarmate de tht van het product dichterbij komt. En in de modedetailhandel zou dat met collecties kunnen gebeuren.
5/ De codes zouden ervoor kunnen zorgen dat het bedrijfsleven beter namaakartikelen zouden kunnen opsporen.

Volgens GS1 Nederland gaat het bij ‘2D-codes’ dus verder dan alleen de identificatie van het product (bijvoorbeeld bij het afrekenen aan de kassa). Er komt informatie bij over de samenstelling, allergenen, ingrediënten, herkomst, en voor de retailers en producenten in de keten komt er meer informatie over de voorraden in de keten.

De nieuwe codes – GS1 noemde al een qr-code – worden dan ook door de consument gebruikt, die momenteel met die streepjescodes helemaal niets doet. De nieuwe code is een kwestie van qr-codes scannen en op je smartphone informatie krijgen over het product.

Maar wat is de status van die mogelijke overgang? Momenteel is er nog niets hiervan te vinden in de supermarktsector. Navraag bij woordvoerster Jolanda van Heukelom van GS1 Nederland leert dat GS1 eerst nog met bedrijven aan de slag moeten die die qr-codes beschikbaar en werkbaar maken voor de detailhandel en voor producenten. En daarna? “Het zou natuurlijk geweldig zijn als bedrijven uit de sector dan met ons een pilotproject zouden willen beginnen”, aldus Van Heukelom.