Gezonde innovatie: Pablo’s Quinoa Revolución

0
Leestijd: 3 minuten

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Pablo Visser: “Met Pablo’s ready-to-(h)eat pouches tovert iedereen de allerlekkerste Quinoa binnen 1 minuut op tafel! Geniet van ’s werelds meest geliefde keukens, vol fantastische smaken en alleen natuurlijke, biologische en plantaardige ingrediënten. Jouw perfecte, voedzame lunch tijdens de drukke werkdagen. Eindelijk een keertje iets anders dan die altijd en eeuwige boterham! Met ieder onsje vleeswaren dat jij vervangt door onze pouches, bespaar jij 1.000 liter water. Dat staat gelijk aan 3 weken niet douchen! Viva la Quinoa Revolución!” [uitgaande van een standaard waterbesparende douchekop die 6 liter per minuut verbruikt, een gemiddelde duur van 8 minuten per douchebeurt en één keer douchen per dag, nvdr].

Waarom ben je deze Quinoa Revolución begonnen?
“Bij Pablo’s hebben we niet alleen onze pouches ontwikkeld om jou te verleiden anders te gaan eten; meer planten en minder dieren. We hebben ook onze eigen keten ontwikkeld om onze quinoa anders te gaan telen; meer regeneratief en biologisch, en minder uitputtend en toxisch. Wij willen zelf het goede voorbeeld geven om alle bedrijven en consumenten uit te dagen samen onze wereldwijde voedselketen te verduurzamen! En hoe kan dat beter, sneller en leuker voor iedereen dan met de allerlekkerste quinoa op jouw bord? Vamos!”

Wanneer dacht je ‘nu ga ik beginnen’?
“Ik was al begonnen voordat ik het doorhad! Ik ontdekte hoeveel positieve impact ik kon maken met quinoa: bomvol gezonde voedingsstoffen, al duizenden jaren geteeld en beschermd door inheemse quinoa-boeren hoog in het Andesgebergte, met een uitzonderlijke lage CO2- en water-footprint. Dat moment voelt tot op de dag van vandaag nog altijd als een roeping. Een mooi merk, goed voor mens, dier en milieu, met de wortels in het door mij o zo geliefde Zuid-Amerika. Dat is waar mijn collega’s en ik samen iedere dag vol passie en plezier aan bouwen! Doe jij mee?”

Welke kritiek kan je voorstellen dat er is en hoe wil je daarmee omgaan?
“Ik kan mij voorstellen dat jij nu denkt: ‘waarom telen jullie quinoa in Zuid-Amerika en niet in Zuid-Holland?’ Dat zal ik je uitleggen. Quinoa groeide tot voor kort al duizenden jaren alléén in het Andesgebergte. Dat had de natuur zo bepaald en wij respecteren dat. Bovendien zijn veel boeren in de Andes afhankelijk van de quinoa-teelt. Inmiddels weten wij dat onze quinoa uit de Andes 50% minder CO2 uitstoot dan quinoa uit EuropaDus de stijgende populariteit biedt de Andes-boeren een mooie kans op een betere toekomst. Daar worden wij ook heel blij van! Inmiddels weten wij dat onze quinoa uit de Andes 50% minder CO2 uitstoot dan quinoa uit Europa. Kortom, viva los Andes!”

Waar is jouw product te koop?
“Onze kansen werden tijdens internationale food shows in een vroeg stadium verzilverd bij Whole Foods Market in Noord-Amerika en kort daarna in Frankrijk bij onder meer Auchan, Casino, Géant en E. Leclerc. Maar wij zijn nu eindelijk zo ver om op 1 januari 2021 ons merk vol trots te lanceren in Nederland! Op mijn verlanglijstje staat een samenwerking met Jumbo, AH, Ekoplaza en Marqt om alle happy flexitariërs, vegetariërs en veganisten te bereiken.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Wij zouden graag zien dat alle levensmiddelenfabrikanten wettelijk worden verplicht om de Nutri-Score op hun verpakking te plaatsen, een voedselkeuzelogo dat in één oogopslag laat zien hoe gezond een product is. Dat stelt de consument in staat om snel en makkelijk producten te vergelijken. Wij geloven dat de Nutri-Score consumenten stimuleert om gezondere voedselkeuzes te maken en fabrikanten om gezondere producten te ontwikkelen. Onze Nutri-Score staat binnenkort op onze verpakking. Voedselfabrikanten in Nederland, doen jullie met ons mee? De volgende stap is wat ons betreft de ‘Planet-Score’!”

Wat hebben we niet gevraagd, maar wil je wel graag delen?
“Wij zijn ontzettend trots en dankbaar dat wij met onze super tasty ready-to-(h)eat Quinoa pouches zijn genomineerd voor de Gezonde Innovatie Awards 2020 en wij hopen dat alle positieve aandacht en erkenning voor onze producten ook daadwerkelijk zullen leiden tot mooie samenwerkingen met Jumbo, AH, Ekoplaza en Marqt, om samen te werken aan onze mooie missie! Viva la Revolución!”