Jaap Lagerweij (links) spreekt de nieuwbakken FoodManager van het Jaar toe: Patrick Reekmans
Jaap Lagerweij (links) spreekt de nieuwbakken FoodManager van het Jaar toe: Patrick Reekmans Shelflife

Patrick Reekmans FoodManager van het Jaar

· leestijd 2 minuten Algemeen

caption id=”attachment_1519” align=”alignleft” width=”640”Jaap Lagerweij (links) spreekt de nieuwbakken FoodManager van het Jaar toe: Patrick Reekmans/captionPatrick Reekmans, managing director van FrieslandCampina Benelux, is op het Nationaal Food Congres verkozen tot de nieuwe FoodManager van het Jaar. Jaap Lagerweij, voorzitter van de Raad van Advies van het Nationaal Food Congres, roemde Reekmans’ professionele capaciteiten, maar noemde hem bovenal “een bescheiden en aardig mens”.

Reekmans is verkozen op grond van het feit dat hij jarenlang in zijn verschillende functies bij dochterbedrijven van zuivelconcern FrieslandCampina en rechtsvoorgangers daarvan uitstekende relaties met marktpartijen heeft onderhouden. In die rol heeft hij, tegen de stroom in, bijgedragen aan een goede marktpositie voor de A-merken van de bedrijven waar hij voor heeft gewerkt. De jury wijst met name op de wijze waarop Reekmans als vertegenwoordiger van een leverancier van supermarkten zich tot een bekwame, kundige, integere en menselijke onderhandelingspartner heeft ontwikkeld. Zijn wijze van omgaan met afnemers mag volgens de jury een voorbeeld worden genoemd.

De bekendmaking van de FoodManager van het Jaar vindt elk jaar plaats tijdens het Nationaal Food Congres, dat dit jaar wordt gehouden op 30 september en 1 oktober, in het Kurhaus in Scheveningen.

De FoodManager van het Jaar is een initiatief van FoodPersonality, maandblad voor de supermarktsector.

De FoodManager van het Jaar wordt gekozen door een jury. FoodPersonality stelt elk jaar een lijst op van tien tot vijftien kandidaten die werkzaam zijn in de levensmiddelensector. De jury bepaalt welke van die kandidaten de FoodManager van het Jaar wordt. De namen van de andere kandidaten worden niet bekendgemaakt.

Elk jaar vormen de laatste zes gekozen FoodManagers van het Jaar de jury, samen met de voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres (het evenement waarop de bekendmaking plaatsvindt). Dit jaar zijn dat:

- Frans Barel, voormalig directievoorzitter Refresco Holding

- Dick Boer, chief operating officer Ahold Europa en ceo & president Ahold Nederland

- Fons Deen, algemeen directeur Deen Holding

- Karel van Eerd, president-commissaris Jumbo Supermarkten

- Frans Fredrix, directeur Fredrix Support

- Hans Struik, bestuursvoorzitter Struik Foods Europe

- Jaap Lagerweij, voormalig algemeen directeur Sperwer Holding en voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres

Hoofdredacteur Gé Lommen van FoodPersonality is niet-stemhebbend voorzitter van deze jury.

Het jury-oordeel luidt als volgt:

“Patrick Reekmans heeft zich jaar na jaar verdienstelijk gemaakt voor de levensmiddelenbedrijven waarvoor hij werkzaam was en nu nog werkzaam is; we noemen hier Riedel, Friesche Vlag, Friesland Coberco, Friesland Foods en FrieslandCampina. Hij heeft in zijn werkzaamheden voor de supermarktsector een reputatie opgebouwd van kundig onderhandelaar, maar vooral: van bruggenbouwer. In de verschillende functies die hij vervulde en vervult - van sales manager, commercieel directeur, algemeen directeur en managing director - heeft hij een bejegening van handelspartners geëtaleerd die als voorbeeld mag worden genoemd. Deskundig in zijn omgang met zaken, feiten, doelstellingen en situaties; menselijk, betrokken, consistent, open en authentiek in zijn omgang met gesprekspartners. In die houding is het alsof Reekmans meer belang hecht aan de kwaliteit van de relatie dan aan de rentabiliteit van de merken die hij vertegenwoordigt. Juist die houding heeft ertoe bijgedragen dat die merken in de levensmiddelenmarkt nog steeds een uitstekende positie hebben. Van deze paradox, inherent aan een salesfunctie, heeft hij een succes gemaakt.

Reekmans heeft naast extern ook intern de nodige successen geboekt, door in een jarenlang proces van fusies en overnames keer op keer als leidsman op te staan en integratieprocessen succesvol te laten verlopen.

Al doende heeft hij gedemonstreerd een even kundige als menselijke bestuurder te zijn. Wij kenschetsen hem hier als een rolmodel voor leveranciers van de supermarktsector.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.