PepsiCo en Mars doen ‘foute merken’ in de ban

0
Leestijd: 2 minuten

Afgelopen week onthulde PepsiCo in de Verenigde Staten een nieuwe merknaam: Pearl Milling Company. Deze komt in de plaats van Aunt Jemima, een merknaam die in combinatie met de stereotype beeltenis van een zwarte vrouw sinds de Black Life Matters-protesten onder vuur ligt. Mars deed vorig jaar al iets vergelijkbaars met het merk Uncle Ben’s, dat werd hernoemd tot Ben’s Original en zonder de bekende afbeelding van een lachende zwarte man.

Aunt Jemima – sinds 1889 – is PepsiCo’s belangrijkste merk voor pannenkoekmixen en -siropen op de Amerikaanse markt. De merknaam met de beeltenis van een zwarte vrouw is een directe verwijzing naar de zogeheten ‘mammy’, de tot ver in de 20e eeuw veel voorkomende zwarte huishoudster die in blanke huishoudens schoonmaakte, kookte en voor de kinderen zorgde. Sinds de Black Life Matters-protesten van vorig jaar werd het merk door BLM-activisten op de korrel genomen. In juni 2020 kondigede PepsiCo aan dat het merk aangepast zou worden.Pearl Milling Company - PepsiCo

Het nieuwe merk – Pearl Milling Company – breekt in naam volledig met Aunt Jemima. Ook de afbeelding van Aunt Jemima is verdwenen. Voor het overige zijn de verpakkingen zoveel mogelijk ongemoeid gelaten om zo min mogelijk afbreuk te doen aan de herkenbaarheid.

 

Afgelopen najaar ging Mars PepsiCo voor toen het zijn ook in ons land bekende Uncle Ben’s hernoemde tot Ben’s Original. Ook daar verdween de bijbehorende beeltenis. Evenals PepsiCo lag Mars onder vuur vanwege de stereotypering die het 70 jaar oude merk zou bevorderen. Ook Mars koos ervoor om de uitstraling van de verpakkingen voor het overige zoveel mogelijk te behouden.

In de Verenigde Staten zijn sinds de opkomst van de Black Life Matters-beweging al tal van ‘foute’ foodmerken’ verdwenen, waaronder Eskimo Pie (ijstaart, nu Edy’s Pie) en Geechie Boy Mill (grutten, nu Marsh Hen Mill).

Veel opzien baarde het besluit om de Redskins, een American footbalteam uit Washington, te hernoemen. De naam in combinatie met een gestyleerd indianenhoofd werd eveneens als stereotyperend ervaren. De nieuwe naam – Washington Footbal Team – werd door fans lauwtjes ontvangen.