Picnic breekt door grens van miljoen klanten

0
Leestijd: 2 minuten

Picnic heeft gisteren zijn één miljoenste klant verwelkomd, zo claimt de online supermarkt. De miljoenste klant is de familie Verdonk uit Wervershoof in Noord-Holland die vanuit de Picnic-hub in Hoorn de boodschappen krijgen bezorgd. Ruim 1.500 elektrische bezorgwagentjes bezorgen nu dagelijks vanuit 67 hubs de boodschappen in ruim 170 Nederlandse plaatsen op een miljoen adressen, aldus Picnic in een persbericht.

Picnic ging na een geheime pilot in Amersfoort eind 2015 in die stad officieel van start met één hub, een paar elektrische bezorgwagentjes en enkele runners (bezorgers). De groei zat er al snel goed in, want op 31 december dat jaar had de nieuwe websuper al 4.300 klanten. Uitbreiding naar Utrecht, Almere en Den Haag volgde snel, waarna het aantal hubs in 2016 groeide naar zes, het aantal bezorgwagentjes naar 78 en het aantal klanten naar meer dan 24.000.

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt begin 2019 dat Picnic het snelst groeiende bedrijf van Nederland was. Het aantal banen nam in de drie jaar ervoor met maar liefst 162%. Het klantenbestand groeide navenant, want eind 2018 stond de teller op bijna 250.000. Dagelijks gingen inmiddels 649 bezorgwagentjes de weg op. Dat jaar startte Picnic ook in Duitsland, waar het bedrijf op dit moment ruim 600 bezorgwagentjes heeft, die vanuit 37 hubs de boodschappen bij bijna 350.000 Duitse klanten afleveren.

In 2021 is het volgende land waar Picnic van start gaat een feit: Frankrijk. ‘Meilleurs prix, livrés gratuit’ slaat ook hier aan. Vanuit zes hubs bezorgen honderd bezorgwagentjes vandaag de dag de boodschappen bij bijna 40.000 klanten. In Nederland staat de teller eind dat jaar op 59 hubs, 1274 bezorgwagentjes en ruim 825.000 klanten.

Ondanks de uitbreiding naar Duitsland en Frankrijk valt ook in Nederland nog genoeg te winnen. Recent ging Picnic van start in Middelburg, Leeuwarden, Drachten, Groningen, Assen, Harderwijk en volgende week in Meppel. “Die één miljoen is nog maar het begin”, aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “We breiden nog wekelijks uit in Nederland en iedere keer is de belangstelling enorm. Online boodschappen doen is een blijvertje, dat is inmiddels wel duidelijk.”