Picnic door grens van miljoen bezorgingen in Amersfoort

0
Leestijd: 2 minuten

In Amersfoort heeft online supermarkt Picnic naar eigen zeggen een mijlpaal bereikt: als eerste plaats in Nederland zijn er een miljoen bezorgingen gedaan. Dit scheelde klanten in totaal ruim 500.000 uren aan supermarktbezoek, aldus de online supermarkt. Telijkertijd werd ruim 150.000 kilo aan CO2 bespaard door met elektrische wagentjes te bezorgen.

De miljoenste bezorging werd afgeleverd bij de Amersfoortse Maaike Hooft en haar twee zoontjes. Terwijl ze dachten enkel boodschappen te ontvangen, zette de websuper hen in het zonnetje vanwege het bereiken van de mijlpaal. De allereerste Picnic-runner in Amersfoort en tegenwoordig regiochef, Jeroen Boumeester, bracht de boodschappen. Het gezin mag een maand lang gratis shoppen.

CO2-uitstoot

Amersfoort is de stad waar het voor Picnic allemaal begon. Sinds de websuper er in 2015 van start ging is het aantal klanten flink gegroeid. Niet alleen Picnic, maar ook het aantal inwoners van Amersfoort groeide. Dat zag de online supermarkt onder meer aan de verkoop van beschuit met muisjes. Bijna 5.000 keer werd beschuit met muisjes besteld. Roze muisjes gingen iets vaker in het mandje dan blauwe.

Om de 1 miljoen bezorgingen te kunnen doen hebben de elektrische Picnic-wagentjes ruim 1,4 miljoen kilometer afgelegd. “Daarmee hebben we geen uitstoot gehad van schadelijke stoffen. Door niet op diesel te rijden hebben we omgerekend meer dan 150.000 kilo aan CO2 bespaard”, zegt mede-oprichter van Picnic Joris Beckers. “Als het gaat om stadsdistributie, een hot topic, behalen we ook logistiek gezien winst. Door ons slimme algoritme kunnen we heel efficiënt rijden en in een zo kort mogelijke tijd en afstand zo veel mogelijk huishoudens bedienen.”

‘Regenbesparing’

Een andere besparing zit in tijd. Gemiddeld besteden Nederlanders drie uur per week aan boodschappen, bleek uit eerder onderzoek door Peil.nl. Door thuis via de app te bestellen worden tijdrovende ritjes naar de supermarkt uitgespaard. Amersfoorters hebben tot nu toe ruim 500.000 uren niet door hoeven te brengen in de winkels. “Daardoor hebben ze gezamenlijk omgerekend bijna zestig jaar overgehouden. Tijd die ze kunnen besteden aan allerlei leuke uitjes en activiteiten”, aldus Beckers.

Bijkomend voordeel van de thuisbezorging is volgens Picnic dat inwoners slecht weer hebben ontweken. Door niet op de fiets of lopend naar de supermarkt te hoeven hebben Picnic-klanten ook regen ontlopen. Gebaseerd op data van het KNMI gaat het volgens de online supermarkt om ongeveer 2.300 liter.