PLMA-voorman Brian Sharoff overleden

0

Naar nu bekend is geworden is Brian Sharoff, voorzitter van de Private Label Manufacturers Association (PLMA) afgelopen zaterdag na een kort ziekbed op 77-jarige leeftijd overleden. Onder de jarenlange leiding van Sharoff is de PLMA uitgegroeid tot een invloedrijke pleitbezorger voor het private label. Met onder meer opleidingen, congressen en beurzen – waarvan PLMA-beurs in de Amsterdam de bekendste is – zette Sharoff de huismerken van retailers op de kaart als volwaardig alternatief voor merkproducten.

In bijna veertig jaar tijd – Brian Sharoff leidde de PLMA sinds 1981 (!) – wist de altijd goedlachse Sharoff een bescheiden clubje van private labelfabrikanten uit te bouwen tot een wereldwijde aanjager van huismerken en hun professionalisering. Nog afgelopen week, bij gelegenheid van de presentatie van het PLMA Yearbook, toonde Sharoff zich in een persverklaring nog verheugd over de groeiende belangstelling van consumenten voor het private label in het afgelopen jaar.

In 14 van de 19 onderzochte landen in het jaarboek groeide het private label namelijk. In alle onderzochte landen ligt het aandeel inmiddels boven de 30%, terwijl private labels in Groot-Brittannië en Duitsland zelfs meer dan 40% van de markt vertegenwoordigen. Een opvallende stijger dit jaar was Nederland, waar het aandeel van private labels met zeven punten groeide naar 37% (al was dat voornamelijk doordat Nielsen voor het eerst de huismerken van Aldi in kaart heeft gebracht).

De jaarlijkse PLMA-beurs in de Amsterdamse RAI, die juist deze week zou plaatsvinden maar vanwege de uitbraak van het coronavirus is geannuleerd, geldt als Sharoffs grootste wapenfeit. De PLMA-beurs zou dit jaar zo’n 4.500 stands van exposanten uit 75 landen herbergen en opnieuw vele duizenden inkopers van over de hele wereld trekken.