Plus blijft marktgroei opnieuw voor

0

2018 was het vijfde jaar op rij dat de omzetgroei van Plus de marktgroei oversteeg, zo maakt Plus Retail vandaag bekend. Plus heeft het afgelopen jaar een groei van 3,8% gerealiseerd. De marktgroei, tot en met week 51, bedraagt 3,3% (bron: Nielsen). De omzet is uitgekomen op 2,477 miljard.

Duncan Hoy, algemeen directeur van Plus: “Het is een prachtige prestatie dat PLUS in deze competitieve branche de markt al vijf jaar op rij weet te verslaan. Ook het aantal prijzen in 2018 laat zien dat de klant de formule waardeert. Zo zijn we uitgeroepen tot Klantvriendelijkste supermarkt, Meest Verantwoorde Supermarkt, Beste Wijnsupermarkt en Beste Vleeswarensupermarkt. Naast deze landelijke prijzen wisten ook veel ondernemers zich op die manier te onderscheiden. Het bewijst dat een krachtige formule, met een sterke lokale doorvertaling, het verschil maakt.”

Door de aanhoudende focus is e-commerce een van de aanjagers van de omzetgroei, aldus Plus Retail. De omzet uit online bestellingen is in 2018 met 40% gestegen. Klanten kunnen bij nagenoeg alle winkels online bestellen, het aantal ophaalpunten ligt over de tweehonderd en ruim 230 winkels bieden de Plus Express-service aan, waarbij boodschappen al na twee uur thuisbezorgd worden. Daarnaast is het sinds afgelopen jaar mogelijk om bij alle winkels via de Plus App digitaal te sparen voor spaarcampagnes.

Eind 2017 waren er vijf Briljant 2.0 winkels. Na een succesvolle evaluatie zijn daar in 2018 tien winkels bijgekomen. De winkels, met een sterke focus op vers, gemak en aanbiedingen, presteren boven verwachting goed. Ze laten een goede omzetstijging en klantwaardering zien. In 2019 zal daarom de ombouw onverminderd doorgaan.

Plus is in 2018 voor de vierde keer uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. Ook het afgelopen jaar is er weer hard gewerkt aan het verduurzamen van het assortiment en de bedrijfsvoering. Zo wordt er stap voor stap steeds minder zout, verzadigd vet en suiker in huismerkproducten gebruikt, worden ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte gepresenteerd en is er een aangescherpt verpakkingsbeleid opgesteld wat de milieu-impact van verpakkingen moet terugdringen.

De transparante communicatie over maatschappelijke onderwerpen leverde Plus de Kristalprijs 2018 op, een initiatief van onder andere het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.