Plus-Coop kan verder: grote partij binnen Superunie

0
Leestijd: 2 minuten

In de FoodPersonality (december 2021/januari 2022) die rond deze tijd op de mat valt, merken we op dat het met name Albert Heijn dezer dagen enorm goed zal gaan. Het is de week vóór kerst, een week waarin allerlei klanten van andere formules even een kijkje gaan nemen bij de marktleider. Want? Kerstaanbod. Daar komt bij: 38 extra winkels van Deen. Daar komt bij: sinds enkele weken 1.100 winkels in totaal in Nederland. En er komt bij: van de omzet is inmiddels 10% online-omzet.

Dat laatste is vooral een coronafactor. Maar op het gebied van online heeft AH onder de traditionele concurrenten niet zo heel veel concurrentie (Jumbo, zeker, maar voor Lidl en Aldi geldt dat minder, en binnen de Superunie-leden zijn het er maar een paar, Plus, Coop, Dekamarkt, Hoogvliet, maar een paar andere juist pertinent níet). Overdreven gezegd: dit is zo’n week waarin AH richting de 40% marktaandeel gaat. Dat wordt natuurlijk niet zomaar vastgehouden, want we noemen ook een soort ‘kersteffect’. Jumbo doet flink mee met investeren in e-commerce en ook met overnemen, nietwaar? Maar Superunie-leden: maar enkele. En – zeggen we in het hoofdredactionele stuk – dat moet voor sommige Superunie-leden op z’n minst een zorg zijn.

Sommige leden van Superunie hebben zich dat al aangetrokken, hebben niet stilgezeten en hebben besloten met elkaar te fuseren. Plus en Coop. Ongeveer 550 supermarkten bij elkaar, ongeveer 10% marktaandeel en ongeveer € 5 miljard jaaromzet. En verder hebben Dekamarkt en Vomar er Deen-filialen bij nu. De Autoriteit Consument & Markt heeft deze week bekendgemaakt dat de fusie door mag gaan, met als voorwaarde dat Plus en Coop twaalf vestigingen moet afstoten (verkopen of dicht). Blijft nog altijd over: ongeveer 550 minus 12 is om en nabij 538 supermarkten.

Nog steeds staan er op de site van Superunie: dertien namen van de leden. Detailresult Groep, Deen, Sligro Food Group, Hoogvliet, Vomar, Spar, Nettorama, Plus, Boni, Jan Linders, Boon, Coop, Poiesz.
Dat zijn er inmiddels twaalf: want Deen is weg. Voor een deel zit Deen – qua winkels – bij Vomar en Dekamarkt (van Detailresult Groep). Sligro staat er nog bij en inderdaad, dat is nog lid, maar na het verdwijnen van Emté speelt Sligro geen rol meer in de supermarktsector.

Bij elkaar heeft Superunie 27,3% marktaandeel (Nielsen begin dit jaar, uitgedrukt in consumentenomzet) en volgens evenknie IRI 27,5%. Waarvan Plus volgens Nielsen 6,7% en volgens IRI 6,6%, Detailresult 5,3 (zowel Nielsen als IRI) en Coop 3,9 (zowel Nielsen als IRI). En de eerste en de derde binnen Superunie worden er samen nu één, met 10% marktaandeel.

Hoe gaat dit nu vallen bij de andere leden? Eén partij die straks meer dan een derde van de hele Superunie-omzet in handen heeft? Het lijdt geen twijfel dat er onder de overige Superunie-leden wellicht nog wat staat te gebeuren. Want, ten eerste, de concentratietendens is een verschijnsel van decennia al, ten tweede, Deen heeft laten zien dat je ook kunt stoppen (zoals daarvóór ooit Emté, maar denk ook aan Sanders). Een paar jaar geleden maakten Nettorama en Boni bekend met elkaar te gaan praten. Maar maanden later bleek dat er verder niets uit die gesprekken was gekomen. Superunie-leden zullen zich moeten afvragen of die uitkomst van Nettorama en Boni van toen iets is wat ze zich in de toekomst makkelijk kunnen blijven permitteren, terwijl AH, Jumbo en wellicht ook ‘Plus-Coop’ voortbouwen aan fulfilmentcentra en andere dc’s met een steeds hogere mechanisatiegraad.