Plus groeit opnieuw harder dan de markt

0

Plus overtreft fors de marktgroei in het eerste halfjaar van 2018, zo maakt de retailer vandaag bekend. Het realiseerde met een consumentenomzet van ruim € 1,2 miljard een omzetgroei van 4,3% over de eerste 26 weken van dit jaar. De markt groeide in diezelfde periode met 2,7% (volgens Nielsen). Het marktaandeel steeg van 6,33% over de eerste 25 weken van 2017 naar 6,41% in de eerste 25 weken van dit jaar..

De Briljant 2.0 formule, waar eind 2016 de eerst winkel van opende, is inmiddels bewezen succesvol. Na vijf winkels eind 2017 zijn er in de eerste helft van 2018 nog eens zes winkels bijgekomen. Het zijn winkels die naar eigen zeggen stuk voor stuk een flinke omzetstijging laten zien, al noemt de retailer daar geen cijfers bij. Niet alleen de omzet overtreft de verwachtingen, ook de klantwaardering stijgt nadat een winkel is omgebouwd. Voor de tweede helft van 2018 staan dan ook meer verbouwingen op het programma.

De online activiteiten maken de eerste helft van 2018 een sterke ontwikkeling door. Dit heeft geresulteerd in een stijging van het online omzetaandeel, dat dit jaar zo’n 2,5% bedraagt. Ruim 200 winkels hebben ophaalpunten en 225 supermarkten bieden Plus Express aan, waarbij de boodschappen twee uur na de bestelling thuisbezorgd worden. Sinds kort is het overigens mogelijk om bij alle Plus-supermarkten digitaal te sparen, een primeur in Nederland zo claimt de formule. Daarmee is er nooit meer gedoe met losse zegeltjes en heeft de consument op een mobiel apparaat altijd de spaarkaart bij de hand, twee grote voordelen van digitaal sparen.

Plus is ook voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt door onderzoeksbureau GfK. Ook in de eerste helft van 2018 is er weer grote vooruitgang geboekt op dit gebied. Zo is de AGF-afdeling in alle winkels vernieuwd met onder andere een prominentere rol voor biologisch, is aangekondigd ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte te plaatsen, zijn de 330 ml. blikjes frisdrank vervangen door exemplaren van 250 ml. en is een duurzaam verpakkingsbeleid opgesteld. Een eerste stap daarin is het stoppen met het gebruik van zwart kunststof, omdat dit een moeilijk te recyclen plasticsoort is.

Naast de beker voor Meest Verantwoorde Supermarkt mag Plus nog een aantal prijzen toevoegen aan haar prijzenkast. Zo is de formule wederom uitgeroepen tot Beste Wijnsupermarkt en mag Plus sinds kort de titel van Klantvriendelijkste Supermarkt gevoerd worden. Ook won Plus bij de FoodAwards een FoodRetailAward voor het meest ruimhartige opnamebeleid. Tenslotte is Plus Ton Henst uit Best eerder door de Supermarkt van het Jaar-verkiezing uitgeroepen tot Beste Supermarkt van Nederland.