Plus Retail naar € 3,0 miljard omzet in 2020

0
Leestijd: < 1 minuut

De supermarkten van Plus Retail hebben in het afgelopen jaar € 3,0 miljard consumentenomzet behaald. In 2019 was dat bedrag € 2,6 miljard. Daarmee behaalde Plus Retail een omzetgroei van meer dan 14%. In het bijbehorende persbericht meldt Plus ten eerste dat de meting over 2020 53 weken omvatte en die over 2019 52 weken, en ten tweede dat de autonome groei van Plus Retail – maar dan weer gemeten over 52 weken – 12% was, hoger dan de marktgroei van de branche. Plus Retail meldt dat die marktgroei 9% was, gebaseerd op marktonderzoeksbureau Nielsen. Het marktaandeel van Plus Retail ging van 6,5% in 2019 naar 6,7% in 2020, een stijging van 0,2 procentpunt.

Plus meldt ook dat de online-omzet van de ondernemerscoöperatie gestegen is, met maar liefst 130%. De Plus-formule heeft volgens het bedrijf veel nieuwe online-klanten erbij gekregen in het afgelopen jaar. Algemeen directeur Duncan Hoy van Plus Retail wijst erop dat Plus-ondernemers veelvuldig zijn gaan samenwerken met lokale winkeliers, horeca en lokale producenten, “om ook op die manier ons steentje bij te dragen”.

Hoy verwijst naar de zes ‘pijlers’ van het businessplan 2020-2022 (‘goed eten, mijn Plus, goede prijs, efficiënt Plus, Plus digitaal en ‘samen Plus’) en wijst erop dat op het terrein van alle zes pijlers stappen zijn gezet. Daarbij moeten we denken investeringen in ict, een voortgang van de restyling van huismerkartikelen, de stijging van het aantal ‘Laagblijvers’ (prijsattractieve artikelen, er kwamen er 260 bij in 2020), de invoering van ‘scan en go’ in honderd Plus-supermarkten en inmiddels, zo blijkt, hebben alle Plus-supermarkten elektronische schaplabels. Drie maanden geleden verwachtte Plus Retail dat die toevoeging in januari gereed zou zijn, maar kennelijk is die fase al afgerond.