Prins Charles: retail moet verantwoordelijkheid nemen

· leestijd 1 minuut Nieuws

Het congres van het Consumer Good Forum - tot en met vandaag in Londen - had behalve de bekende parade van CEO’s nog een opvallende spreker: Prins Charles. En temidden van alle mooie woorden van veel CEO’s waren de woorden van de Britse kroonprins nogal volstrekt helder: retailers moeten eens hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om duurzaamheid. Zij zijn de ‘gatekeepers’ die met hun enorme inkoopvolume duurzaamheid kunnen afdwingen. Ze moeten meer doen dan tot nu toe.

Prins Charles is al jaren een voorvechter van duurzaamheid, al in de tijd dat het begrip nog geen gemeengoed was. Wat in Nederland ook minder bekend zal zijn is zijn initiatief Duchy Original, een merk dat biologische producten van Britse bodem omvat, van duurzame zalm tot biologische koekjes en worstjes. Vanaf september wordt het aantal producten fors uitgebreid - tot circa 200 - en zal het merk bij Waitrose verkrijgbaar zijn. Waitrose-baas Mark Price, die Prins Charles introduceerde, noemde het Duchy Original dan ook het meest premium biologische merk tot nu toe. Voor geïnteresseerden: vanaf september is het merk ook beschikbaar voor de export.

‘Producent’ en duurzaamheidsvoorvechter Charles deed in zijn toespraak vooral een klemmend beroep op retailers om hun verantwoordelijkheid te nemen op het punt van duurzaamheid. “Verenigd bent u een machtsfactor met een enorme invloed. U moet méér doen voor het te laat is (...) Ik wil u niet deprimeren, maar de situatie is zeer ernstig.” Charles wees daarbij op de deplorabele visstanden, de groeiende waterschaarste, de uitputting van de bodem en de nog altijd voortgaande ontbossing.

“Als u de problemen niet serieus neemt, krijgt u de rekening vanzelf een keer gepresenteerd. Duurzaamheid is niet alleen een kwestie van milieu, uiteindelijk gaat het ook de economie raken. Winstmaximalisatie is prima, maar u dient wel álle kosten mee te nemen, dus ook die van de milieuschade die onze manier van produceren veroorzaakt”, aldus de prins.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.