Private label wint weer marktaandeel

0
Leestijd: < 1 minuut

Deze week vond in de Amsterdamse RAI de PLMA World of Private Label-beurs plaats, de eerste sinds 2019. Tijdens een aantal ‘pre-show’ seminars presenteerde marktonderzoeker NielsenIQ recente cijfers over de Europese markt voor private labels. In de afgelopen jaren vlakte de groei van het private label af, maar NielsenIQ ziet in de eerste maanden van dit jaar een trendomkeer.

Het afgelopen jaar daalde het aandeel private label in Europa zelfs, behalve in Oost-Europa. Het gemiddelde aandeel van huismerken in FMCG-markten (dat is dus een bredere markt dan het supermarktkanaal, red.) in Europa kwam in 2021 uit op 28%. In Nederland bedroeg dit aandeel 44%, terwijl sprake was van een daling van 0,6%. Daarmee was de daling bij ons iets groter dan de 0,5% daling in Europa als geheel.

Maar met de torenhoge inflatie van de afgelopen maanden ziet NielsenIQ een omkeer in die ontwikkeling. YTD groeit het private label weer en het sterkst in Tjechië, Portugal en Spanje. In ons land is vooralsnog sprake van een minimale stijging van 0,1%. Volgens NielsenIQ groeien private labels het hardst in markten waarin discounters sterk vertegenwoordigd zijn.