Rafael bij Lidl, Virgil bij Thuisbezorgd

0
Leestijd: 2 minuten

De Europees-voetbalkampioenschap is begonnen bij de supermarktbedrijven. En hoe. Bij Lidl is gekozen voor een promotie die volstrekt ‘over the top’ is. Met die vroegere ‘Duitsers-rivaliteit’ tot en met. Jumbo heeft het over ‘snollebollekes’, een soort cape. Plus maakt gewag van een soort Playmobil-achtige bouwwerkjes, onder de naam ‘Bricks’. Het is allemaal even voorspelbaar om te zien en dus even zielig en zielloos. Misschien heeft de tv-commercial van Thuisbezorgd met Virgil van Dijk (zie foto) als ‘hoofdrolspeler’, nog het meeste niveau.

Als je de uitingen van supermarktformules op tv volgt en qua beroep of werk deel uitmaakt van de supermarktsector, dan ben je best wel ‘de sjaak’ de komende weken. Of de sigaar.
Lidl – dat in de afgelopen weken aan de hand van Thomas Acda een commercial over duurzame initiatieven liet zien, opmerkelijk – heeft het sinds afgelopen weekend over een andere boeg gegooid. Fel oranje, volledig over de top. Met Rafael van der Vaart als boegbeeld. De gezette voormalig Oranje-ster treedt op, samen met Acda, in een commercial over ‘hel oranje’. Zo hel, dat Duitsers er een zonnebril voor nodig hebben. waarna Acda zegt dat het voor hen – de Duitsers – inderdaad een ‘hel’ zal gaan worden.

Waarom komt Lidl nu, na al die jaren, opeens met een rivaliteit ten opzichte van de Duitsers, terwijl dat aloude voetbalzeer juist aan het verdwijnen was? Tot aan pakweg 2004 waren Nederlandse voetbalfans erg gekant tegen het Duitse voetbal. In de jaren erna verdween dat, met name omdat de Duitsers geen ‘betonvoetbal’ meer speelden, maar frank en vrij aanvallend en aantrekkelijk voetbal. Ook al omdat Arjen Robben bij de Duitse topploeg Bayern München de Nederlandse eer hoog hield. Maar nee, Lidl grijpt in de tv-commercial terug naar de vroegere rivaliteit.

Maar Lidl creërt ook paradoxen. De Duiters zijn ‘de te kloppen ploeg’, maar tegelijk is het ultieme winst van de Lidl-campagne een auto; een elektrische BMW. Van Bayerische Motorwerke dus. Sowieso. Heeft Dieter Schwarz in Heilbronn deze commercial gezien, de eigenaar van ‘Lidl & Schwarz Stiftung’? Wat zou hij ervan gevonden hebben?

Plus Retail komt met ‘Bricks’, bouwsteentjes en poppetjes in een Playmobil-vorm. Om je eigen stadion en zo te bouwen. Gaap.
Jumbo komt met ‘Snollebollekes’. Een cape die je tijdens het EK om kunt doen om te juichen als het Nederlands elftal een doelpunt maakt. Een kledingstuk dus. Doet heel erg denken aan de jurkjes van Bavaria, elf jaar terug tijdens het WK in Zuid-Afrika.

Niks is zo erg als supermarktformules die ‘iets leuks’ hebben bedacht voor bij een EK- of WK-voetbaltoernooi. Maar eigenlijk wisten we dat al. Rafael van der Vaart, zorg dat je zo snel mogelijk van de treurbuis verdwijnt, wil je nog iets van je reputatie van goede voetballer hooghouden.

Dan is de commercial van Thuisbezorgd nog een hele opluchting. Een snelle, heftige voetbalwedstrijd van Oranje wordt afgewisseld met een heftige ‘reis’ van een maaltijdkoerier. Die belandt uiteindelijk bij een chique huis. En open doet: Virgil van Dijk, gewoonlijk aanvoerder van Oranje. Maar deze keer niet, omdat hij door een knieblessure niet meedoet aan dit EK.

Deze commercial, van een Van Dijk die een pizzaatje heeft besteld, is in elk geval nog geen aardige knipoog naar de realiteit. Al het andere is tot nu toe kampioen in platvloersheid en kinderlokkerij.