Rariteiten bij de nieuwste marktaandelen

0
Leestijd: 3 minuten

Zit je opeens in de problemen als je geen e-commerce-operatie hebt? Door corona? Of is dat maar een aanname, een ‘meme’ die het goed doet? En wat is er met Plus (foto: archief FoodPersonality) en Coop aan de hand? Zijn deze fusiepartners het afgelopen jaar de verliezers in het concurrentieveld geweest? De marktaandelen zoals de NielsenIQ (we moeten nog effe wennen aan die naam, zo) en IRI die afgelopen woensdag bekendmaakten, zorgen voor ‘hoofdkrabbens’.

Eerder deze maand was er die rare passage op de site van Distrifood. Het had het persbericht binnen van Plus (lees: Plus en Coop), waarin het fusiebedrijf zegt: ‘een goed uitgangssituatie om te fuseren’. Distrifood had echter meteen door dat zowel Plus als Coop de gemiddelde marktgroei in het jaar 2021 niet bijgehouden hadden. De woordvoerster van Plus (of Plus Retail) kon alleen maar reageren met een boodschap als ‘meer dan het persbericht zeggen we niet’.

Kijk, goed dat er marktonderzoekers zijn! Zowel IRI als NielsenIQ hebben deze week laten zien dat zowel Plus als Coo[, de twee fusiepartijen, de marktgroei niet bijgehouden hebben. En dat is gek. Omdat? Omdat Plus en Coop tot aan 2020 een bovengemiddelde groei lieten zien, jaar na jaar. En dan spreek je samen af dat je gaat fuseren…en dan groeit opeens dat marktaandeel niet meer mee met de rest van de markt. Waarom niet?
Twee mogelijkheden, minimaal.
1/ Plus en Coop hebben iets bedacht om het ‘slechter voor te staan’ in het jaar van de fusie, zodat begin volgend jaar een roemrijk eerste fusiejaar kan worden gemeld.
2/ Plus en Coop hebben het zo druk gehad met ‘praten over fuseren’ dat de weekomzet er echt onder te lijden heeft gehad.

Eigenlijk nemen wij het eerste aan. Omzet en marktaandeel is ook een kwestie van ‘aan knopjes draaien’. Denk bijvoorbeeld ook aan Vomar, waarvan directeur Aart van Haren al jaren achter elkaar ‘de grootste omzetgroei’ van de sector claimt, maar Vomar mag kennelijk nooit in de marktaandelenlijstjes van IRI en NielsenIQ staan. Waarom niet, Vomar, als het al jarenlang zo bergopwaarts gaat? Bedenk; omzetgroei en marktaandeelgroei lijken heel sterk op elkaar, maar zijn ten enenmale niet hetzelfde.

Maar het zou toch ook mogelijkheid twee kunnen zijn. Zodra je met de top van een bedrijf gaat praten over fuseren, verlies je bij wijze van spreken meteen de ‘hands on’-mentaliteit en gaat je weekomzet een beetje achteruit, je kan nu eenmaal niet alles tegelijk (beste Duncan, beste Fred, zeggen we er zo even bij).

Zeker zo prikkelend is de vraag: waarom zakt het marktaandeel van Dirk en van Jan Linders weg? IRI zegt – en dat is echt tussen neus en lippen, want IRI en Nielsen zijn enorm voorzichtig altijd als het om marktaandelen gaat – dat Dirk en Jan Linders geen online-activiteit hebben. Met andere woorden als je niet online iets doet, kun je in deze tijden van pandemie, lockdowns en de consument die meer online bestelt, marktaandeel kwijt raken. (Jan Linders zei zelf dat het niet bijhouden van de marktgroei aan de wateroverlast in Zuid-Limburg afgelopen zomer lag.)

Oké, klinkt ontzettend aannemelijk. Maar dat is het niet, helemaal niet. Natuurlijk kun je wat bestedingen of klandizie kwijt raken aan de twee grote ‘e-commerce-investeerders’ Albert Heijn en Jumbo, met hun apps en hun hubs en sites etc. Maar: na AH en Jumbo zijn het vooral Plus en Coop die veel in e-commerce investeren, meer dan pakweg Nettorama en Boni. Maar zoals we al meldden, het marktaandeel van Plus en Coop is gedaald. Of moedwillig, of door een gebrek aan ‘span of control’? Of door iets anders? Tja, dat weten alleen Velp en Utrecht zelf. Maar de suggestie dat je vandaag de dag marktaandeel wint omdat je ook online actief bent, die is zeker niet per se waar en daar zijn Plus en Coop het bewijs van.