Regelgeving blokkeert retailinnovatie
Regelgeving blokkeert retailinnovatie Shelflife

Regelgeving blokkeert retailinnovatie

· leestijd 1 minuut Algemeen
Food retailers ondervinden bij hun innovatie hinder van achterblijvende regelgeving. Verschillende sectoren vervagen in toenemende mate en supermarkten halen een steeds groter deel van de omzet uit nieuwe, diffuse markten. Dat vraagt om flexibele regels rondom ruimtelijke ordening. Deze regels zijn nu echter veel te star. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van advocatenkantoor Lexence en Bureau Stedelijke Planning.
Het vervagen van grenzen tussen de foodretail, foodservice en logistiek staat bekend als ‘blurring’. Denk aan de Jumbo Foodmarkt, waar supermarkt en horeca-elementen zijn samengevoegd. “De ruimtelijke ordening in Nederland kent stringente definities van bijvoorbeeld detailhandel, horeca en logistiek”, zegt Michael Klijnstra, partner bij Lexence. “Dit betekent dat mengvormen van deze bestemming – blurring - niet zijn toegestaan.”
De bekendste vorm van blurring is die tussen foodretail (supermarkten en foodspeciaalzaken) en foodservice (o.a. horeca en online thuisbezorgconcepten). “Ons onderzoek toont aan dat blurring tussen foodretail en foodservice vooral eenrichtingsverkeer is”, zegt Aart Jan van Duren, adjunct-directeur van Bureau Stedelijke Planning. “Bestaande en nieuwe supermarktconcepten integreren horeca-elementen veel meer en succesvoller dan andersom. Het aandeel van de foodretail in de totale uitgaven aan eten en drinken (maagaandeel) is tussen 2005 en 2013 gegroeid van 66,2% naar 69,3%.”
De ontwikkeling van blurring zet zich steeds verder door, maar wordt in de weg gezeten door de regelgeving. Nieuwe blurringconcepten zijn vaak niet inpasbaar in bestemmingsconcepten. Er is een wijziging of afwijking van het bestemmingsplan nodig om het concept te realiseren. Concurrenten en buurtbewoners maken hier regelmatig misbruik van om nieuwe initiatieven te blokkeren. De werkelijke macht ligt bij de gemeente. Als zij niet wil meewerken betekent dit vaak het einde van een nieuw initiatief.
Blurring is ook het centrale thema van het Supermarktvastgoedcongres, een initiatief van FoodPersonality en Supermarkt & Ruimte, dat ook dit jaar weer in november zal plaatsvinden.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.