Riedel en de reis naar CO2-neutraal en ‘het leukste bedrijf’

0
Leestijd: 6 minuten

Wat doen we met het suikergehalte van onze sappen? Moet er groentesap bij? Hoe verduurzamen we de komende jaren? En de mensen die wij binnen boord halen, wat voor mensen mogen dat zijn? Allemaal vragen waar algemeen directeur Bas Boswinkel, commercieel directeur Leonie Kortleve en marketingdirecteur Chantal Singels van Riedel zich over buigen. Om in de toekomst te blijven floreren.

Is dit de tijd om ver vooruit te kijken? Wie de problemen overdenkt die elke dag de media beheersen, kan eigenlijk alleen maar zeggen dat er veel is gebeurd dat niemand had kunnen voorzien. De inval in Oekraïne, de disrupties in internationale toeleveringsketens, de prijsstijgingen van energie en grondstoffen, de grillige manier waarop de westerse wereld uit de coronacrisis komt (terwijl er toch ook nog nieuwe besmettingsgolven verwacht worden), de kans op een recessie, met gek genoeg tegelijk een enorm tekort aan personeel… Dat had je met vooruitkijken niet allemaal kunnen bedenken.

En toch is dat wél wat Riedel momenteel doet: proberen te bepalen wat ook op de lange termijn de succesfactoren zijn om ook over tien jaar nog steeds een gezond, duurzaam en groeiend bedrijf te hebben. Boswinkel: “Nu we de bedrijfsomzet in eerste instantie gestabiliseerd hebben, en in de tweede fase al weer vier jaar op rij gezond aan het groeien zijn, wordt het tijd voor een nieuwe fase: waarin we stappen gaan zetten op weg naar het Riedel van de toekomst.”

Even terug naar een paar jaar eerder. Bas Boswinkel, Leonie Kortleve en Chantal Singels – alle drie met een werkverleden als directielid bij wat toen nog H.J. Heinz heette – beginnen met Beyond Brands, met frisdrank- en sapmerken als Pickwick Icetea (onder licentie van JDE) en Van den Boom. Ze krijgen steeds meer distributie en groeien maar door.

Tegelijkertijd: FrieslandCampina wil van dochteronderneming en sappen- en frisdrankenfabrikant Riedel af (met als merken o.a. Appelsientje, CoolBest, Dubbeldrank, DubbelFrisss, Taksi en Extran). In 2017 vinden Boswinkel, Kortleve en Singels en de investeringsmaatschappij Standard Investment elkaar. Standard Investment koopt én Riedel én Beyond Brands en zorgt voor een nieuwe samenstelling. Het drietal wordt de nieuwe directie van Riedel en de assortimenten en merken van Beyond Brands en Riedel komen samen onder Riedel.

“Allereerst moesten we de omzetdaling bij Riedel stoppen en stabiliseren”, vertelt Singels. “In de tweede fase wilden we stevig doorgroeien. En dat is ook gebeurd, door veel innovatie, door de stijgende thuisconsumptie tijdens de coronapandemie en door de overname van merken als Healthy People, Hero Fruitontbijt en Maaza.”

Na stabilisatie en vier jaar groei gaat het nu om het borgen van Riedel voor de lange termijn. “Riedel klaar maken voor de toekomst”, aldus Kortleve. “Zorgen dat de levensvatbaarheid en groei voor de komende jaren gegarandeerd is, voor zover je dat op de lange termijn kunt voorspellen.”

En wat zijn dan de bedreigingen voor Riedel? Boswinkel, Kortleve en Singels melden:
1/ Obesitas en de publieke discussie rondom het suikergehalte van sappen en frisdranken.
2/ De stikstof-, CO2- en andere milieuproblemen die vereisen dat Riedel product, productie en verpakking etc. verduurzaamt en plannen moet maken op weg naar een CO2-neutraal bedrijf.
3/ De volatiliteit van de grondstoffenmarkt en de dreigende schaarste aan bepaalde grondstoffen.
4/ De strijd om talent op de arbeidsmarkt.

Suiker ‘afbouwen’

Boswinkel: “Op zichzelf is de consumptie van suiker geen probleem, het zit van nature in fruitsap en in fruit. Maar als je te veel sap drinkt, kun je ook te veel suiker binnenkrijgen. Dus ook sap moet je met mate drinken. Tijdens de coronapandemie steeg de consumptie van onze producten en werd de nadruk op suiker vervangen door een focus op de gezonde kant van sap, zoals vitamine C. Op de lange termijn willen we de consument de gezonde kant van sappen bieden. En op die lange termijn zullen we de suikers in onze producten moeten afbouwen.”

“Bijvoorbeeld door Dubbelfrisss met 1 Kcal aan te bieden, of door water toe te voegen aan fruitsap, of door het combineren van fruit- met groentesappen. Wellicht is Riedel in de toekomst veel meer een producent van groentesap dan van fruitsap. Of brengen we de mooiste combinaties van fruit en groente die lekker smaken, met boordevol gezonde voedingsstoffen en met weinig suikers. We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden en daar zijn we momenteel hard mee bezig.”

CO2-neutraal

En dan de verduurzaming. Singels: “We werken aan een plan om in de toekomst CO2-neutraal te kunnen produceren. En dat betekent dat we in alle aspecten van ons productieproces anders moeten gaan denken. Biostoom en zonnepanelen in Ede zijn logische en grote stappen in dit proces, maar denk ook aan de overstap van PET naar kartonnen verpakkingen, aan slimmere sourcing van fruit en aan de reductie van het totale energieverbruik op kantoor en in de fabriek. In januari 2023 willen we onder Coolbest en Appelsientje de eerste CO2-neutrale sinaasappelsap op de markt gaan brengen.”

Kortleve: “Sinds kort heeft Riedel ook de beschikking over eigen waterbronnen. Ooit is onze oprichter, apothekerszoon, J.P. Riedel, met zijn bedrijf van Leiden naar Ede verhuisd vanwege de goede kwaliteit van het water. Hij bleek een visionair. Precies onder de plek van onze fabriek in Ede blijken we op een diepte van 180 meter zeer oud en zuiver bronwater op te kunnen pompen, dat we gebruiken voor de productie van onze dranken. Zo diep en onder zulke dikke kleilagen, dat dit geen invloed heeft op het grondwaterpeil in de omgeving en dus een veel duurzamere oplossing is dan het gebruik van leidingwater.”

Kosten en prijsstijgingen

En zo komen we bij de ‘volatiliteit’ op de grondstoffenmarkt. “Iedereen heeft daar last van en dus wij ook”, aldus Kortleve. “Momenteel hebben we te maken met prijsstijgingen die we nog nooit eerder hebben gezien. De oorlog in Oekraïne, de energieprijzen, de klimaatverandering. Het lijkt wel of alles tegelijk gebeurt en ook alleen maar één kant op gaat. En het gaat niet alleen maar om volatiliteit, maar ook om verkrijgbaarheid. Als je bijvoorbeeld niet snel genoeg zwarte bessen inkoopt – een stijging van € 0,35 per liter! – zijn de zwarte bessen op. En wat doe je volgend jaar dan in het pak Appelsientje Zwarte Bes? Samen met onze klanten zijn we bezig dit goed te managen; verhoging van onze verkoopprijzen, maar dan wel zo dat ook de consumentenprijzen stijgen, zodat iedereen nog iets kan verdienen. Belangrijkste vraag hierbij is natuurlijk wel of de consument deze stijgingen nog kan en wil betalen. En dat wordt pas echt spannend in de komende maanden.”

Werkgever Riedel

En dan de ‘war for talent’… Riedel heeft ongeveer 225 werknemers, 150 in de fabriek en in het dc en 70 in kantoorfuncties: marketing, sales, finance, R&D, QA, inkoop, trade marketing etc. Hoe ga je die mensen binnenhouden en nieuwe mensen aantrekken? Wie komt er in godsnaam naar Ede voor Riedel?
Kortleve: “We zijn het leukste en meest ondernemende bedrijf van Nederland. En waar we dat nog niet helemaal zijn, willen we dat zo snel mogelijk worden.” Boswinkel: “Met mooie merken, korte lijnen, veel verantwoordelijkheid en ondernemerschap zijn we tot nog toe in staat gebleken om iedereen binnen te krijgen die we graag willen hebben.”

Singels: “En we vinden dat het leven te kort is om geen leuk werk te hebben. Dat betekent dan wel dat we er met zijn allen iedere dag voor moeten zorgen dat iedereen het leuk heeft en het leuk blijft vinden. Zoals overal worden ook mensen in ons bedrijf regelmatig benaderd door collega-bedrijven, met het vooruitzicht op hogere salarissen of minder woon-werkverkeer. In deze tijd is het onze belangrijkste rol dat we ervoor zorgen dat we de leukste en meest uitdagende banen kunnen bieden waar iedereen zich lekker voelt en kan blijven leren.”

Kortleve: “We stoppen als management team heel veel tijd in de werving en opleiding van nieuwe, jonge mensen, direct als ze van school of van de universiteit afkomen. Op een groot aantal verschillende plekken in onze organisatie hebben we stageplekken gecreëerd en na zes maanden krijg je dan een goed beeld van wat mensen kunnen en de stagiaires krijgen een goed beeld van Riedel. En als het dan van beide kanten bevalt en er een plek vrij is, stromen ze door naar een rol van management trainee. En dat worden onze nieuwe commerciële talenten. En worden ze – na een paar jaar opleiding – hopelijk de ondernemers van de toekomst. Het systeem loopt bij Riedel erg goed en heeft tot nog toe voor iedereen alleen maar voordelen!”

Singels: “In de productie gaan we ook steeds meer werken met leer- en werkplekken waar mensen vier dagen per week komen werken, met één dag school. Ook op die manier kunnen we nieuwe mensen aantrekken en van beide kanten elkaar leren kennen en kijken of er een klik is. Net zoals bij schoolverlaters, kijken we bij de selectie voor meer senior-rollen in de organisatie vooral of iemand positief in het leven staat, lekker in zijn vel zit en slim genoeg is voor de baan waar zij/hij voor wordt aangenomen. Ervaring, achtergrond en leeftijd zijn hier wat ons betreft veel minder belangrijk en we denken dat de huidige arbeidsmarkt ook om meer flexibiliteit en creativiteit vraagt bij het zoeken en aannemen van goede mensen. Werkt bovendien erg goed voor de diversiteit in de organisatie!”

Boswinkel: “De bedrijven die goed mensen kunnen aantrekken, maar vooral de bedrijven die goed hun werknemers kunnen blijven motiveren en kunnen behouden, zullen de winnaars van de toekomst zijn. En daar willen wij natuurlijk heel graag bij horen!”