Sector verlaagt prijzen, overheid verhoogt ze

0
Terwijl in de supermarktsector de contouren van een prijzenslag zich beginnen af te tekenen, wordt duidelijk dat het aankomende kabinet voornemens is het lage btw-tarief dat voor veel levensmiddelen geldt te verhogen van 6% naar 9%. De stijging zou deel uitmaken van een nieuw belastingplan waarin consumptie zwaarder wordt belast en werk en bedrijfswinsten minder.
Door consumptie zwaarder te belasten en de loonbelasting te verlagen moet werken meer gaan lonen. Een hogere belasting op consumptie zou beter voor het milieu zijn en een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. Etenswaren vallen als eerste levensbehoeften onder het lage btw-tarief van 6%. Hieronder vallen ook niet-alcoholhoudende dranken maar bijvoorbeeld ook snoepgoed. Ook ingrediënten voor de bereiding van eet- en drinkwaren en voedingssupplementen vallen onder het lage tarief.
Vorige week voerde Jumbo een reeks prijsverlagingen door als start van wat wordt gezien als een campagne. Plus volgde vrijwel direct met eigen prijsverlagingen van soortgelijke producten en ook andere formules reageren inmiddels met lagere prijzen voor een aantal producten.
De plannen voor de verhoging van het lage btw-tarief zijn niet nieuw. In 2011 lag er ook een plan om het lage btw-tarief te verhogen, toen van 6% naar 8%. Het CBL was daar destijds mordicus tegen en berekende dat de verhoging consumenten € 640 miljoen zou kosten. Branchedeskundigen waarschuwden toen al dat de lage prijzen in de supermarktsector – ook in internationaal perspectief – een uitnodiging aan de overheid was om juist het lage btw-tarief te verhogen. Het nieuwe kabinet zou het hoge btw-tarief van 21% ongemoeid willen laten.