‘Seizoensdestination’? Lidl met aftrap Sinterklaas-offensief, met non-food

0
Leestijd: 2 minuten

Hij viel deze week in de bus, te midden van al die andere folders: de tweede Lidl-folder. ‘Kampioen in kadootjes!’. U voelt ‘m al, in de verte zien we al Sint en Piet. Een houten speelkeuken, ‘web only’ een houten speelkeuken ‘Deluxe’, loopfietsen, dominosets, autobaan- en treinbaansets, poppen, poppetjes, een ‘kinderkaptafel’, badhanddoeken met FC Barcelona, Manchester City, FC Bayern München en Liverpool, een hobbeldier, keyboards, puzzels, ‘Paw Patrol’-wagens, Frozen II-poppen van Disney, Barbie-poppen, Lego…

En ook: een ‘speelgoedwinkelwagen’, ach…

Dé Lidl-folder? Nee. Dat is gewoon een folder zoals altijd. ‘De beste én de goedkoopste in groente & fruit!’ en grote flessen Lipton met ‘2 + 1 gratis’ en 500 grams zalmfilets ‘met huid’ voor € 5,98. En zo maar door.

Nee, het is die andere folder, die erbij kwam. De ‘Sintbrochure’. Dit jaar dus geen Lidl-tamtam met originele en vrij chique aandoende levensmiddelen zoals st.-jacobsschelpen voor een habbekrats, onder het ‘feestmerk’ Delicieux, nee een cadeautjesfolder van 72 bladzijden. Nou, wie zegt dat Lidl het hierbij houdt? Het kan best zijn dat Lidl zo ruim een maand voor de kerst nog eens flink uitpakt met Delicieux-artikelen voor kerstontbijt, -lunch en – diner. Zeker als je bedenkt dat we dan mogelijk nog in een lockdown zitten.

Even terug naar die ‘sintbrochure’. Non-food allemaal? Nee, ook dat is weer maar half waar. Oké, het zit ook boordevol met borstplaat, marsepeinboomstam, chocoladeletters, kruidnoten, banketstaven… Maar voor alle duidelijkheid: bij die 72 bladzijden van die ‘sintbrochure’ begint het snoepgoed pas op bladzijde 62. De 61 bladzijden ervoor is allemaal non-food. En vooral ‘speelgood’.

Het is alsof Lidl zichzelf opeens als ‘destination’-formule opwerpt voor speelgoed, in het ‘seizoen’ van Sinterklaas. Nou is Sinterklaas inderdaad geen seizoen, eerder gewoon een maand. Maar dat doet niet af aan wat Lidl hiermee wil bereiken.

Als je bedenkt hoe vaak mensen van AH, Jumbo etc. in de media hebben gezegd: ‘we zijn in februari al bezig met het kerstassortiment’, dan probeer je in je hoofd na te gaan sinds wanneer Lidl-mensen in Neckarsulm of gewoon ‘bij ons’ in Huizen hiermee bezig zijn geweest. Want deze fikse speelgoedfolder… Lidl is net als Aldi natuurlijk jarenlang al een formule met in-out-non-food (internetwekkers, barbecuebenodigdheden, tuinartikelen, regenjacks, motorrijdersbenodigdheden, wintersportartikelen etc., etc.), maar: dit ziet eruit als een enorme voorbereiding.

Geen lukrake in-outdingetjes, geen ‘smal, ondiep assortiment’, maar een categorie non-food over een breed front. Met een brochure, zoals je die vroeger van speelgoedformules kon verwachten.

Bol.com, u zijt gewaarschuwd. Wel een bijzonder speelveld opeens: Lidl als rivaal in de markt van Ahold Delhaize-dochter Bol.com.