SIAL komt eraan

0
Leestijd: 2 minuten

SIAL Parijs

De SIAL (afkorting van ‘Salon International de l’Alimentation’) is weer op komst. De grootste voedingsmiddelenbeurs ter wereld vindt plaats op 16 t/m 20 oktober, zoals altijd in Parijs. Dit jaar vindt de SIAL voor de 51e keer plaats.
De organisatie verwacht dit jaar recordaantallen, zowel in exposanten als in bezoekers. De SIAL verwacht dat omdat marktpartijen in de levensmiddelensector steeds meer op zoek zijn naar die ene heilige graal: innovatie, en dan wereldwijd, aldus promotiemanager Céline Princet. Foodretailbedrijven (supermarktketens e.a.) uit de verzadigde westerse markten zoeken innovatieve producten, levensmiddelenfabrikanten zoeken nieuwe markten en nieuwe afzetkanalen.
En de globalisering doet hierbij zijn werk: steeds meer is het mogelijk om consumententrends wereldwijd te omschrijven, getuige bijvoorbeeld de onderzoeken die van de SIAL gerelateerde marktonderzoeksbureaus. Gezonder eten, de zoektocht van de consument naar hoogwaardiger voeding, genieten/verwennen, maar ook aankopen met ‘goed gevoel’ in de zin van authentieke producten of producten met extra aandacht voor waar het vandaan komt en wie erop mogen verdienen (de agrarische sector, derdewereldlanden etc.). Daar komt bij dat in landen van andere werelddelen de welvaart van burgers toeneemt, waardoor in zulke landen de behoefte aan westerse producten toeneemt, die vaak minder tijd of handelingen vergen in de keuken.
Met deze ontwikkelingen op de achtergrond neemt de diversiteit op de beurs alleen maar toe: denk aan de toetreding van exposanten uit Aziatische landen, maar ook bezoekers uit het Midden- en het Verre Oosten.
Maar: se SIAL mag dan groot zijn en steeds groter worden – dit jaar komt er een hal bij, bijvoorbeeld – er zijn nog steeds tal van specifieke onderdelen die ervoor zorgen dat de beurs meer is dan alleen een reuzeverzameling exposanten.
Steeds meer is de SIAL een beurs aan het worden waarin innovaties gepresenteerd worden. Was er voorheen meer sprake van enerzijds exposanten met hun artikelen en anderzijds speciale beursonderdelen voor innovaties, de laatste jaren vloeit dat volgens de SIAL-organisatie zelf steeds meer in elkaar over. Niettemin organiseer de beurs zoals altijd ‘SIAL Innovation’: voor zover nu bekend worden er ongeveer tweeduizend nieuwe producten verwacht. Journalisten van verschillende levensmiddelenmedia met betrekking tot de levensmiddelenmarkt zullen als jury fungeren voor de opmerkelijkste introducties uit dit geheel.