Sint zit nog op de stoomboot, maar van Lidl hebt u de kerstfolder al

0
Leestijd: 3 minuten

Twee weken terug meldden we dat Lidl al flink had uitgepakt met een enorme Sinterklaas-folder. Allemaal cadeautips, het lijkt bijna een catalogus van Bol.com, allemaal non-food dus en dan nog een beetje aangevuld met banketstaven en chocoladeletters. Deze week gaat Lidl daar nog eens even flink overheen, met een kerstfolder. Die Sinterklaasfolder was 72 pagina’s, deze nieuwe kerstfolder – een flintertje dikker papier ook – omvat 80 pagina’s.

Lidl heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het om ‘kersteten’ gaat. Zo sinds 2007, 2008 kennen we in de sector Lidl als een geduchte partij met originele artikelen die goed bij het kerstmoment passen, van ontbijt tot lunch tot tussendoor en borrel tot het diner. Allemaal met het feestartikelenmerk Delicieux, voor Pasen en voor kerst.

Soms pakt Lidl dus flink uit, zeker zo rond de kerst. Ook qua activatie. In 2014 werden mediamensen uitgenodigd voor een collectief uit eten in de Westergasfabriek in Amsterdam, waar voor tientallen genodigden werd gekookt met – uiteraard – alleen artikelen van Lidl Delicieux. Een jaar later pakte Lidl het democatrischer aan en hield het een proeverij-avond met verschillende Lidl-filialen, waar consumenten gewoon naartoe konden. Een kok stond hapjes te maken tussen 6 en 8 uur ’s avonds. Lidl-medewerkers hadden zelfs zelf hapjes uit de folder bereid: werd allemaal op statafeltjes gepresenteerd.

Dit jaar is Lidl zonder meer de eerste. Nog geen kerstfolder van AH, Jumbo, Plus etc. te zien. Maar moeten we dat als een compliment zien?
Is het niet te vroeg daarvoor? Daar kunnen de meningen over verschillen, maar inderdaad, Sinterklaas is nog niet eens in ons land nu, of het kerstassortiment ligt via folders alweer bij miljoenen Nederlanders in de brievenbus. Of dat in dit geval ook ‘passend’ is, dat kun je je afvragen. Maar: laat dat niet een opmerking aan het adres van alleen Lidl zijn. Zuiderlingen verbazen zich vaak genoeg over de paaseitjes die een week na carnaval al in sommige supermarkten in hoge kartonnen displays opgestapeld staan. Terwijl die zuiderling dan zelf weet: ‘ik doe er niet aan mee, maar officieel is het tot aan Pasen vastentijd’.
Jaja, vastentijd. Daar zouden supermarktformules eens een keer een ‘activatie’ bij mogen bedenken. Past bij de ambitie: ‘we willen een gezonde supermarkt zijn’.

Goed, paaseitjes half februari, ijstaarten wekenlang al voor de kerst, het patroon is bekend: geen enkele formule wil ‘te laat zijn’. ‘Te laat’… dat is wel een dwangneurose: want bij de consument die niet meteen al in week x paaseitjes of chocoladeletters pakt, is de ‘verkoopkans’ niet meteen al verkeken. Diezelfde consument kan gewoon in week b erna alsnog opeens mee willen met het seizoen of de aanloop naar feestdagen. Maar kennelijk wil dat er niet echt in bij bepaalde supermarkten. Terwijl je ook sympathie zou kunnen winnen door langer te wachten met al die exclusieve hapjes. Zoiets geldt niet alleen voor supermarkten, trouwens. Sommige banketbakkers hebben hun kerstboompjes al bij de ingang staan, sommige tuincentra hebben al kerstverlichting in hun bomen hangen.

Terug naar Lidl zelf: 80 pagina’s Delicieux. Vanaf donderdag 5 november gerekend: is het pas over zeven weken en één dag Kerstmis. Maar Lidl heeft de patés, de steak tartare, de boter met camarguezout, de kroketjes met oude kaas, de coppaham, de bresaola, de gourmetschotels, de soufflé met ragout, de bouillabaisse, de tempura king prawns, de beenhammen, de eendenborstfilets, de wildzwijnmedaillons en de truffelmayo al klaarstaan, zogezegd.

En dat terwijl ‘wij’ (gewone Nederlanders) nog niet eens hebben bedacht wat we met Sinterklaas gaan doen. Even voor de herinnering: een van de voorlopige coronamaatregelen van Mark Rutte, Hugo de Jonge en consorten is dat je ‘thuis maximaal 2 personen per dag ontvangt’. Dat is een tijdelijke maatregel, voorlopig t/m 18 november. Wat er daarna gebeurt, is koffiedik kijken en Jaap van Dissel van de RIVM en de dagelijks in de media verschijnende Ernst Kuipers van de afdeling ‘ziekenhuisbezetting’ afwachten. Op tijd een restaurant reserveren voor de hele familie is ook koffiedik kijken. Áls je al tijdens de kerst met een gezelschap in een restaurant zou kunnen zitten, dan nog is het maar de vraag of je dat prettig vindt: in een ‘shift’ van twee uur en snel wegwezen.
Dus is de kans groot dat ‘we met z’n allen’ nog meer thuis eten met de kerst dan voorheen.

Dus zeggen we enerzijds: ja, goed idee van Lidl, want al die mensen thuis verwennen elkaar met supermarktartikelen zolang bijvoorbeeld de horeca een onbegane weg is en we weten sinds jaren dat consumenten in de weken vóór kerst artikelen uitproberen om met de kerst zo goed mogelijk voor de dag te komen vanuit de keuken aan de grote dis thuis. Maar ook blijft er een sentiment van: die folder, nu al? Sluit dat aan bij ‘het gevoel van nu’? Opportuniteit is logisch bij elke commerciële partij. Maar terughoudendheid in een moeizame tijd is wel zo passend. Deze folder was prima geweest, een maand en een dag later dan nu.