Sligro krijgt er in België een concurrent bij: Colruyt

0
Leestijd: 2 minuten

Wat is dit? Een plattegrond van een Colruyt in Schaarbeek, voorstad van Brussel. En deze Colruyt is er een voor ‘professionals’.

Sligro Food Group verkocht Emté aan Jumbo en Coop, en was daarmee van de worsteling in foodretail af, en kon zich concentreren op foodservice. Foodservice was tweederde van de omzet, foodretail een derde. En meteen daarop koos Sligro Food Group voor een verdere stap in foodservice door behalve in Nederland ook in België te beginnen, ook al omdat de Belgische foodservicemarkt sterk gefragmenteerd was en er dus plek was zou voor een grote speler die met kasgeld aan een ‘buy & build’-strategie zou kunnen werken.

Nu is daar door de coronacrisis met een lockdown flink de klad in gekomen, de horecasector… dat hoeven we niemand meer te vertellen.

Maar: Sligro Food Group blijkt nu ook concurrentie te krijgen van een andere grote speler: Colruyt Group. Het is alleen de vraag: hoeveel concurrentie?

Colruyt Group heeft in Schaarbeek (officieel: ‘een plaats en gemeente in het noordoosten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest’) een vestiging geopend met in de naam de toevoeging ‘Professional’. Niet voor consumenten, maar voor ‘professionals uit de horeca’. Die ook een pas moeten hebben: de ‘Colruyt Professional Plus’-kaart.

Gaat daarmee Colruyt behalve tegen AH en tegen Jumbo ook tegen Sligro Food Group concurreren? Dat is niet zeker. Het bedrijf meldt dat het al een substantieel deel aan horeca-afnemers als klant heeft, gewoon in de ‘Colruyts Laagste Prijzen’ (zoals de formule naar eigen zeggen heet). Alleen, daar in Schaarbeek was de verkoop aan afnemers uit de horeca al het dubbele van een gemiddelde vestiging. Het is niet gezegd dat er meteen meer bij komen. Maar dat moeten we natuurlijk ook weer niet uitsluiten.

Ook niet fijn voor Sligro Food Group: Colruyt claimt met Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste serviceformule in België te zijn. Door voortdurend de prijzen aan die van de concurrentie aan te passen, ooit begonnen met ‘de Rode Telefoon’ (die kon je als klant bellen als je elders een lagere prijs had gezien, en dan paste het bedrijf die prijs aan). Die claim van laagste prijs wil Colruyt ook hanteren met Colruyt Professional.