Sligro: winst gedaald

· leestijd 2 minuten Nieuws

De nettowinst van de Sligro Food Group is in 2010 uitgekomen op € 70,2 miljoen, zo maakt Sligro vanochtend bekend. Dat betekent een winstdaling van € 4 miljoen ofwel 5,5% ten opzichte van 2009. Sligro maakte eerder al de jaaromzet bekend. Die kwam uit op € 2,29 miljard, een stijging van € 1,3%. Met name in foodservice heeft Sligro de wind nog tegen, de food retailactiviteiten doen het daarentegen uitstekend.

Directievoorzitter Koen Slippens: “In pittige marktomstandigheden heeft Sligro Food Group de markt in beide segmenten met 4 à 5% overtroffen. De recordwinst uit 2009 kon niet worden geëvenaard. Dat is vooral het gevolg van éénmalige integratiekosten bij het project ‘Groot Amsterdam’, prijsdruk in de markt en de extra 53e week in 2009.”

“In 2010 is onze marktpositie in zowel foodservice als foodretail verbeterd en bovendien is vanuit project ‘Groot Amsterdam’ een solide basis gelegd om in de komende jaren ons rendement te verhogen.”

Kerncijfers

- De brutowinst nam met 0,6% toe tot € 529 miljoen.

- De procentuele brutowinstmarge nam af met 0,2% tot 23,1%, vooral door een toename van promoties en prijsdruk in de afzetmarkten.

- De kosten als percentage van de omzet namen toe met 0,2% tot 19,3%. Deze kostentoename is onder meer het gevolg van éénmalige kosten, die samenhangen met

het project ‘Groot Amsterdam’ (dat de samenvoeging

van alle activiteiten in deze regio omvat) en relatief

bescheiden kosten in week 53 van 2009.

Sligro schat dat het totale éénmalige effect van het integratieproject ‘Groot Amsterdam’ op het resultaat circa € 10 miljoen bedraagt, waarvan meer dan de helft non-cash kosten betreft. Het betreft voor circa € 5 miljoen versnelde afschrijvingen, circa € 2 miljoen boekverliezen en reserveringen voor sluitingskosten en € 3 miljoen extra operationele kosten om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Inmiddels is sprake van een stabiele organisatie met kwalitatief goede dienstverlening en zijn we hard op weg om de oorspronkelijke doelstellingen te realiseren.

Het totale bedrijfsresultaat nam met € 7 miljoen af tot € 91 miljoen. Als percentage van de omzet betekende dit een afname van 0,3% tot 4,0%. Het bedrijfsresultaat van Foodservice nam met € 15 miljoen af tot € 78 miljoen. De al twee jaar afnemende markt leidt tot veel prijsconcurrentie.

Het bedrijfsresultaat van Foodretail daarentegen verbeterde met bijna € 8 miljoen tot € 13 miljoen. Als percentage van de omzet betekende dat een toename met 1,0% tot 1,8%. De positieve omzetontwikkeling als gevolg van de succesvolle executie van het Masterplan Foodretail vormde een belangrijke basis voor deze verbetering. Bij Foodretail heeft de prijsconcurrentie zich in het tweede halfjaar verscherpt.

Over de vooruitzichten van Sligro was Slippens voorzichtig: “Wij moeten constateren dat de consument nog steeds de hand op de knip houdt en erg prijsbewust is geworden, terwijl de economische omstandigheden en vooruitzichten daartoe niet echt aanleiding geven. Het zit dus vooral ‘tussen de oren’. De laatste maanden lopen de grondstofkosten voor voedsel sterk op, hetgeen zich geleidelijk vertaalt in toenemende inkoopprijzen. Door scherpe prijsconcurrentie in onze beide afzetmarkten kunnen die maar moeilijk doorberekend worden. Daardoor ontstaat extra prijsdruk in de markt. De foodservicemarkt is in de afgelopen crisisjaren gekrompen met circa 8%. Wij verwachten niet dat de markt in 2011 verder afneemt, al zal het herstel langzaam op gang komen.”

“De trend naar ‘value for money’ zet door in de horecamarkt. Wij verwachten dat Sligro Food Group in 2011 een betere omzetontwikkeling zal doormaken dan de markt, zowel in foodretail als in foodservice, net zoals dat de afgelopen tijd het geval was. Bij Foodretail is dat het gevolg van de maatregelen uit het Masterplan Foodretail, die nog verder tot volle wasdom moeten komen. Bij Foodservice zelfbediening worden wij ondersteund door de kracht van de Sligro-formule.”

“Zoals gezegd zal er ook in 2011 sprake zijn van pittige concurrentie, die druk op de prijzen zet. We gaan uit van een relatief beheerste kostentoename door de verwachte groei in volume. Daarenboven zullen wij geleidelijk gaan profiteren van de besparingen uit de projecten ‘Groot Amsterdam’ en het logistiek project ‘Plop’, terwijl wij in 2010 juist met veel incidentele kosten werden geconfronteerd.”

“Al met al zien wij 2011 met vertrouwen tegemoet, maar vinden wij de huidige marktontwikkelingen te onzeker om concrete uitspraken te doen over de te verwachten resultaten.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.