Sligro zoekt samenwerking voor Emté

0

Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, vanochtend, maakte Sligro bekend dat het op zoek gaat naar een partner voor Emté. Sligro denkt evenwel niet aan de verkoop van de supermarktactiviteiten. Hoe zo’n samenwerking eruit moet zien is vooralsnog niet duidelijk, maar daar gaat het bedrijf de komende maanden met geïnteresseerde partijen naar kijken.

Sligro had eerder aangekondigd dat het bij de presentatie van de halfjaarcijfers met een evaluatie van de nieuwste generatie Emté-winkels zou komen. Na het bod dat Jumbo samen met Coop op Emté hebben uitgebracht reageerde Sligro met een verwijzing naar de evalutatie van vandaag. Sligro erkent nu dat Emté met 130 winkels onvoldoende schaalgrootte heeft voor een zelfstandigde positie in de markt.

De omzet van Emté is in de eerste helft van dit jaar opnieuw gedaald. De omzet daalde met 0,3%, terwijl de markt als geheel een gezonde omzetontwikkeling laat zien. De supermarkten van Sligro verliezen al geruime tijd marktaandeel. De ingezette vernieuwing met de komst van de 3.0-winkels is wel merkbaar, maar het ombouwtempo ligt te laag om de omzetdaling voor de keten als geheel om te keren. Partijen die tot dusver interesse in Emté hebben getoond zijn Jumbo, Coop, Plus en Jan Linders.

Sligro denkt echter niet aan een verkoop. Daarbij speelt ook het belang van de combinatie tussen groothandel en supermarktactiviteiten een rol. Die combinatie – inclusief het voordeel van het lidmaatschap van Superunie – levert Sligro jaarlijks tot € 20 miljoen aan kostenvoordelen. Ook zegt Sligro dat Emté veel directe kennis van de consumentenmarkt genereert waar de groothandelsactiviteiten van profiteren.

Die groothandelsactiviteiten groeiden, in tegenstelling tot de supermarkten, het afgelopen halfjaar wel stevig, namelijk met +4,6%. De totale omzet beliep in de eerste zes maanden van dit jaar € 1,44 miljard, 5,9% meer dan in de eerste helft van 2017 (inclusief het effect van een aantal overnames). De nettowinst kwam uit op € 28 miljoen.