Snoep met Nutri-Score A? Food2Smile is het gelukt

0
Leestijd: 3 minuten

De winegumvarianten ‘Happy Sour’ en ‘Fruit-tastic’ van fabrikant Food2Smile hebben ‘een Nutri-Score A’. A is de categorie: meest gezond. Daarmee komen er zelfs in het schap met zoetwaren verpakkingen waarop de supermarktklant een donkergroen vakje met ‘A’ kan zien. En dat is voorlopig uniek. Alleen, zo ver is het nu nog niet; de klant kan dat nu nog niet zien, want de Nutri-Score is nog niet ingevoerd. En verder zou de supermarktklant dat alleen bij 800 Albert Heijn-supermarkten zien.

Hoe kan het dat die twee snoepvarianten een ‘score A’ behalen? Ze bevatten geen suiker, ze zijn volledig plantaardig – er is geen gebruik gemaakt van gelatine – en ze bevatten veel vezels (op de foto de twee varianten waar het om gaat, fotobron: Food2Smile).

Food2Smile is er sinds 2015, opgericht door Miriam Bouwens. Bouwens is voedingsdeskundige en is van meet af aan met haar bedrijf begonnen met ‘maak snoep zo gezond mogelijk’ als missie. “Voordat ik met Food2Smile begon, heb ik verschillende functies vervuld. En bij één functie – die van leefstijlcoach – had ik altijd contact met kinderen en jongeren met obesitas en overgewicht. Iedereen vertelde hen dat ze vooral maar hun best moesten doen om niet te snoepen. Dat is natuurlijk altijd makkelijk gezegd, maar dat lukt die kinderen en jongeren bijna niet. Je verkeert vaak genoeg in situaties waarin snoep of snacks voorbijkomen, al is het maar in het bijzijn van anderen. Daarom ben ik met Food2Smile begonnen, met als uitgangspunt: als het kinderen niet lukt om niet meer te snoepen, maak dan snoep dat die kinderen helpt, en niet verder van hun doel verwijdert. En wat voor die kinderen geldt, geldt uiteraard voor iedereen. Want iedereen snoept. De consumenten die dat kunnen laten, vormen een uiterst kleine groep.”

Hoe meer je erover nadenkt, hoe mooier het eigenlijk klinkt. Alleen, het is voor de consument in de supermarkt nog niet te zien. Want de Nutri-Score staat nog niet op verpakkingen. De overheid is zo ver nog niet. Bouwens: “Wat ons betreft, kan het niet snel genoeg gaan. We snappen het best dat de overheid dat Franse systeem van Nutri-Score in overeenstemming wil krijgen met de Schijf van Vijf, waar wij in Nederland al jaren mee werken. Maar: het zou in november ingevoerd worden. Ik hoop maar dat dat lukt. Want gezien onze onderscheidende snoepjes: dat willen we maar al te graag op de verpakking zetten. We willen het pas duidelijk communiceren als ook de consument zelf weet wat die Nutri-Score inhoudt. Maar we zijn wel trots dat we de enige zijn met een Nutri-Score A binnen snoep.”

‘Happy Sour’ en ‘Fruit-tastic’ (de eerste is een winegum in de smaak appel-citroen-sinaasappel, de tweede in de smaak kers-sinaasappel) zijn opgenomen in het assortiment van 800 Albert Heijn-supermarkten, sinds eind vorige maand. Daarnaast levert Food2Smile aan cateraars en drogisterijen, en Food2Smile verkoopt online en doet ook aan export. Bij Albert Heijn liggen ze bij de kassa. Marketingcommunicatiemanager Krista van de Steeg: “We voldoen aan een wens van Albert Heijn. En dat is: bied gezondere varianten aan in de kassazone. Supermarkten worden daar geregeld op aangesproken, de verleiding en impuls aan de kassa, maar dan met ongezonde of minder gezonde keuzes. Wij voorzien in een oplossing met ons snoep.”

Daarnaast blijkt Food2Smile niet alleen deze twee snoepvarianten in huis te hebben met een Nutri-Score A. Bouwens: “We hebben ook chips met een Nutri-Score A: onze ‘popped chips’, ook onder het Food2Smile-merk, natuurlijk. Het gaat om de variant ‘barbecue’. De smaak is precies zoals je dat van chips mag verwachten, maar dan wel met 60% minder vet en ook aanzienlijk minder zout en onze chips zijn rijk aan eiwit.”

Van de Steeg: “Daarmee verandert dus niet alleen het snoepschap, maar ook het chipsschap: wie onze producten opneemt, kan in die schappen gezondere alternatieven bieden. En wij zeggen altijd: er gaat niks boven een appel of een wortel. Wat echt gezond is, moet je ook echt gezond noemen. Maar met ons snoep en onze chips steken we wel ver uit boven referentie-artikelen met veel zout, veel suiker en/of veel vet.”

Food2Smile biedt ‘snoep, chips, chocolade’ en andere snacks. Legt Food2Smile die ‘gezondheidslat’ aan voor al die categorieën? “Als je kijkt naar producten voor vooral kinderen en jongeren, dan kiezen die bijna altijd voor melkchocolade, en niet voor puur”, aldus Bouwens. “Met melkchocolade zullen we natuurlijk nooit kunnen claimen dat dat product helemaal plantaardig is. Het ene product uit ons assortiment kan veel verder gaan in de claims op het gebied van duurzaam en gezond dan het andere.”

“Maar we willen hoe dan ook impact maken”, vult Van de Steeg aan. “We bieden de retail nieuwe kansen, met snoep zonder suiker. De Nederlandse consument eet momenteel nog gemiddeld 20 kg toegevoegde suikers, zegt het Diabetes Fonds. Een groot deel daarvan: snoep. We eten namelijk in ons land per jaar gemiddeld 11 kg suikerrijk snoep per persoon. En dat moet echt veranderen.”