Steeds donkerder wolken voor flitsbezorgers

0
Leestijd: 2 minuten

Het laatste nieuws van flitsbezorger Gorillas? ‘Boodschappen bestellen bij Gorillas bespaart niet alleen tijd, maar is ook nog eens goed voor de portemonnee. Gorillas introduceert de ‘Go Bananas’-weken, waarbij een selectie van de populairste producten op de app zijn afgeprijsd. Populaire producten worden aangeboden met kortingen tot 50%. Deze maand maakte Gorillas ook bekend meer Jumbo-huismerkproducten in het assortiment op te nemen en aan te bieden tegen dezelfde prijs als in de supermarkt wordt betaald.’ Aldus het persbericht van Gorillas van afgelopen maandag.

Hoe zonnig de toekomst van flitsbezorgers er vorig jaar rond deze tijd nog uit leekte zien, zo bewolkt is dat nu. Ga maar na. In coronatijd was gemak wel fijn, de klant kon aan heel andere zaken geen geld uitgeven (reizen, uitgaan, uit eten etc.), dus maakte het niet uit dat een product een beetje duurder was als je het een flitsbezorger liet brengen. Je moet je toch érgens mee verwennen, nietwaar? Bovendien hoefde je dan niet met een mondkapje op door de supermarkt, en dan maar zorgen dat je op anderhalve meter afstand van andere klanten of het personeel blijft om besmettingen te voorkomen. Nee, dan liever even een momentje een flitsbezorger aan de deur – zoiets?

Maar de klad zit erin. Dark stores moeten dicht in allerlei gemeenten, en als ze openblijven, volgt er een boete. Dark stores gáán ook dicht. En dark stores komen er ook niet meer zomaar bij. Tenzij dat op industrie- of bedrijventerreinen aan de randen van steden is: maar dan valt het ‘flitskarakter’ van die snelle bezorging weg, want de afstand is groter. En dat is was nou nét waarmee flitsbezorgers zich wilden onderscheiden. Twaalf minuten en dan zijn we er.
Daarnaast; flitsbezorgers haalden op de kapitaalmarkt makkelijk nieuw geld op. Maar de renteverhogingen van de laatste maanden hebben beleggers en investeerders huiveriger gemaakt. Ze investeren niet meer zomaar in een flitsbezorger die voorlopig alleen maar verlies lijdt en vooral investeert om marktaandeel te veroveren. De winst moet eerder aan de horizon te zien zijn.

En dus: om niet te lang in een verlieslijdende situatie te blijven, moesten Gorillas, Flink, Getir en Zapp knopen doorhakken. Landen waar men begonnen was, werden weer verlaten. Personeel op hoofdkantoren werd ontslagen etc. Zapp is er al niet meer, in ons land. In België is Gorillas niet meer actief.
Het Financieele Dagblad kwam afgelopen zaterdag met nóg een argument: de bestellingen bij flitsbezorgers zouden afnemen. De krant liet prijsadviesbedrijf Simon-Kucher onderzoek doen onder 870 klanten van flitsbezorgers. “Vier van de tien ondervraagden geven aan dit jaar maar één of enkele producten te hebben gekocht, Dat is een grotere groep dan vorig jaar, toen maar een kwart zo weinig producten per keer bestelde.”

De bestelvolumes/bestelbedragen nemen af. En in FoodPersonality mei lieten we aan de hand van een businessmodel van Bain & Company zien dat de flitsbezorgers nog echt wel flink wat volume en/of bestelbedrag erbij moesten krijgen om überhaupt winstgevend te worden. Afgaande op wat die krant meldt, lijken flitsbezorgers alleen maar verder van die situatie verwijderd te zijn.

En in deze tijd van prijsstijgingen en inflatie wordt dus nog meer aan de marge van een flitsbezorger geknabbeld. Zó moeten we de prijsverlagingen bij Gorillas vooral zien.