Sterke autonome groei voor Jumbo

0
Leestijd: 2 minuten

Jumbo Groep Holding maakt vandaag cijfers bekend over het eerste halfjaar. De consumentenomzet van de Jumbo-formule steeg in de eerste helft van dit jaar met 4,7% naar € 3,757 miljard, goed voor een marktaandeel van naar eigen zeggen ruim 19%. De omzet van restaurantketen La Place steeg in de eerste zes maanden met maar liefst 28,5% naar € 60,4 mln. Deze positieve resultaten leggen volgens het bedrijf een stevig fundament voor verdere groei, waarbij Jumbo blijft investeren in online (o.a. oprichting van een eigen Tech Campus), in nieuwe winkels en in de introductie van nieuwe concepten.

De afgelopen jaren stonden in het teken van de succesvolle integratie van de aangekochte winkelformules (Super de Boer, C1000) in het Jumbo-concept en de optimalisering van de bedrijfsvoering. In het eerste halfjaar van 2017 gaf het bedrijf invulling aan haar groeistrategie door de verdere vernieuwing van haar winkels, de lancering van haar stadsconcept voor gemakswinkels, het uitbouwen van de online activiteiten en een snelle expansie van restaurantketen La Place.

De omzetstijging van Jumbo komt vrijwel volledig voor rekening van de autonome groei in de bestaande winkels (+4,0%), terwijl het aantal winkels per saldo gelijk is gebleven op 580. Hiermee overtrof de omzet opnieuw het marktgemiddelde (+2,7%, GfK). CEO Frits van Eerd: “Door onze sterke marktpositie en voortdurende klantfocus hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei. Klanten hebben veel waardering voor onze winkelformule en onze jaar- en seizoenaanbiedingen. We zorgen ervoor dat onze prijzen laag blijven, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

“Jumbo speelt voortdurend in op veranderend klantgedrag. Verse, gezonde en eerlijke voeding speelt daarbij een belangrijke rol, net als de groeiende behoefte aan gemak. Consumenten willen op elk moment van de dag hun boodschappen kunnen doen. Met onze omnichannel-strategie spelen we hierop bewust in, want klantgerichtheid is een belangrijke aanjager van ons succes”, aldus de Jumbo-topman.