Strijd flitsers en gemeenten krijgt nieuwe dimensie

0
Leestijd: 2 minuten

De strijd tussen flitsbezorgers en gemeenten lijkt een nieuwe dimensie te krijgen. Enerzijds: Getir heeft van een dark store een ‘art store’ gemaakt, geen gewoon afgeplakt winkelpand dat als dark store dienst doet, maar een dark store met kunst in de etalage, om zodoende het aanzicht te verfraaien. Gorillas is begonnen met een reclamecampagne, o.a. op tv. Daarnaast heeft Gorillas een functionaris voor ‘public affairs’ aangesteld. Maar anderzijds: de gemeente Amsterdam heeft afgelopen dinsdag bekendgemaakt dat het dark stores verbiedt in woonwijken en ‘gemengde wijken’ – tenzij flitsers kunnen garanderen dat er absoluut geen sprake is van overlast – en het laat alleen nog dark stores toe op bedrijventerreinen. Maar ook dan met strikte eisen.

Dat laatste maakt deel uit van een zogeheten ‘paraplubestemmingsplan’, waar de gemeente zelf nog een inspraakronde over wil houden. Enige tijd terug al verbood Amsterdam de opening van nieuwe dark stores, in afwachting van nieuw beleid van de gemeente. Dat verbod blijft voorlopig zo.

Gemeente Amsterdam houdt een indeling in drie soorten wijken aan, woonwijken, ‘gemengde wijken’ en bedrijventerreinen. In de eerste twee zouden weliswaar best eventueel dark stores kunnen komen of blijven, maar alleen bij ‘geen enkele vorm van overlast’ en dat lijkt voor flitsbezorgers een onhaalbare kaart, aldus de mening van de gemeente. Maar ook voor bedrijventerreinen geldt dat een dark store zal moeten voldoen aan eisen omtrent o.a. representativiteit en het voorkomen van overlast en verkeersrisico’s.

Wethouder Marieke van Doorninck van Ruimtelijke Ordening zegt in een bericht: “De klachten en overlast die er nu al zijn, laten zien dat in woonwijken deze vestigingen niet of nauwelijks te combineren zijn met een leefbare wijk.”

Gezien dit voorlopige besluit is de opmerking van bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar (van de Erasmus Universiteit Rotterdam) eerder in Distrifood wellicht nog zwaarwegender geworden. Hij zei dat flitsers voor hun levensvatbaarheid en hun bestaansrecht afhankelijker zullen worden van supermarkten. Dat zou kunnen inhouden dat Jumbo enkele maanden geleden toch een goede zet heeft gedaan door met Gorillas de samenwerking aan te gaan (en de familie Van Eerd heeft zelfs een belang genomen in Gorillas).

Als we nu bedenken dat marktonderzoeker Kantar een tijd terug meldde dat jongvolwassenen die flitsbezorgers tot nu toe omarmen en dus gebruik zullen blijven maken van flitsbezorgers (kennelijk gaan die jonge klanten van flitsbezorgers volledig voorbij aan deze discussie over leefbaarheid en overlast, een onverschilligheid die eigenlijk toch ook verbazingwekkend kan worden genoemd) en het feit Jumbo zich aan Gorillas heeft gekoppeld, dan lijkt het er goed uit te zien voor Jumbo in deze strijd. Maar van de andere kant, als het over een tijd duidelijker wordt wat gemeenten in navolging van Amsterdam zoal besluiten over flitsbezorging, dan kan ook rivaal Albert Heijn met nieuwe initiatieven komen die vergelijkbaar zijn met dat initiatief van maaltijd- en verspakkettenbezorging in samenwerking met Deliveroo en Thuisbezorgd (bij een pilot in Amsterdam, sinds vorige maand. En dan zullen AH en Jumbo ieder op hun manier linksom of rechtsom voorbij kunnen gaan aan dat negatieve imago van flitsbezorging. Jumbo en Gorillas zullen inbinden als om het dark stores gaat, maar bij deze twee kan Gorillas gebruik maken van Jumbo-filialen. En dan is het voorstelbaar dat ook Albert Heijn verder een fietsbezorgdienst gaat bedenken. Varianten genoeg.

Het is alleen afwachten wat Flink, Getir en Zapp nu zullen doen. Of wordt een van die flitsers de nieuwe fietskoerier van Albert Heijn? De tijd zal het leren, en dat hoeft niet eens meer zo ver weg te zijn.