Supermarkt & Ruimte komt met monitor online supermarktbestedingen

0
De discussie over het potentieel van internetsupers (vooral sinds de komst van pure player Picnic) en maaltijdboxen zorgt voor onrust in de wereld van het supermarktvastgoed. In een sector waar omzet bepalend is voor de huur die supermarktorganisaties bereid zijn te betalen, heeft omzetafvloeiing naar online vrij direct gevolgen voor de waarde van het winkelvastgoed.
Tot nu toe richten veel onderzoeken zich op toekomstig koopgedrag, maar Supermarkt & Ruimte, het kennisplatform op het gebied van supermarktvastgoed, wil het feitelijk koopgedrag gaan volgen om op basis daarvan de gevolgen voor het winkelvastgoed beter te kunnen inschatten. Het onderzoek wordt verricht door Supermarkt & Ruimte en onderzoeksbureau Strabo en wordt mogelijk gemaakt door SuperVastgoed, adviseur en makelaar op het gebied van supermarktvastgoed.

Het onderzoek bestaat uit een enquêtes onder 1.500 consumenten. De analyse richt zich op de ontwikkeling van het online koopgedrag en de bestedingen aan supermarktartikelen en heeft als specifiek doel om de implicaties voor supermarktvastgoed helder in kaart te brengen. Supermarkt & Ruimte hoopt al in januari de eerste resultaten bekend te kunnen maken.
Verder is Supermarkt & Ruimte voornemens om in het voorjaar een symposium over dit onderwerp te organiseren. Tegen die tijd zal intussen een tweede enquête (onder eveneens 1.500 consumenten) zijn gehouden, zodat de eerste inzichten in de ontwikkeling van het feitelijke online koopgedrag gedeeld kunnen worden. Het ligt in de bedoeling om het onderzoek halfjaarlijks te herhalen. Als mediapartner van Supermarkt & Ruimte zal FoodPersonality deze ‘online monitor’ nauwgezet volgen.