Supermarkt & Ruimte: online marktaandeel naar 5%, penetratie naar 29%

0
Leestijd: < 1 minuut

Kennisplatform Supermarkt en Ruimte heeft in oktober/november 2020 voor de 11e keer in successie uitgebreid onderzoek gedaan naar online boodschappen doen onder 2.750 Nederlandse huishoudens (landelijk representatief). Daaruit blijkt dat het online marktaandeel is naar 5%. De penetratiegraad steeg in die periode naar 29%. Albert Heijn blijft met een online marktaandeel van 41% veruit marktleider, al daalt het marktaandeel door de opkomst van andere partijen wel.

Supermarkt & Ruimte, een kennisplatform op het gebied van supermarktvastgoed, verricht halfjaarlijks consumentenonderzoek naar de ontwikkeling van online supermarktbestedingen om de gevolgen voor supermarktvastgoed in te schatten. Uit de vorige meting bleek al heel duidelijk dat de supermarktsector sinds de uitbraak van het coronavirus te maken heeft met een bovengemiddelde omzetontwikkeling waarbij online boodschappen doen een zeer forse impuls heeft gekregen. Let wel, (klein)zakelijke bestedingen zijn in dit onderzoek wederom niet meegenomen.

Het beeld uit de vorige meting wordt in het actuele onderzoek bevestigd: een gestegen online marktaandeel (van 4% in de vorige meting naar 5% nu) en een flink hogere penetratiegraagd (van 24% in de vorige meting naar 29% nu). Gevraagd naar de intentie om in de toekomst online boodschappen te doen geeft 28% van de respondenten aan dit van plan te zijn, terwijl dit percentage in de vorige meting op 24% lag.

Supermarkt & Ruimte maakt op basis van het consumentenonderzoek ook een inschatting van het online marktaandeel van de drie grootste online spelers. Ingeschat wordt dat het online marktaandeel van Albert Heijn nu op 41% ligt. Dat van Jumbo zou nu op 23% liggen en Picnic zou nu een marktaandeel van 22% hebben.

In de komende weken zal Supermarkt & Ruimte meer details van het onderzoek openbaar maken. Een eerste factsheet met onderzoeksresultaten kan hier gedownload worden.