Supermarkten laten keuze voor mondkapje aan klant

0
Leestijd: 2 minuten

Supermarktkoepel CBL onderteunt het advies van het kabinet en een aantal burgemeesters om in bepaalde gebieden een mondkapje te dragen in de winkel, maar laten de keus aan klanten of zij dit daadwerkelijk doen. Gisteren gaf het kabinet het dringende advies aan klanten in bepaalde gebieden om een mondkapje te dragen tijdens het boodschappen doen. Het kabinet meldde ook dat supermarkten klanten die geen mondkapje dragen mogen weigeren. De supermarktbranche heeft besloten dat niet te doen om discussie aan de deur te voorkomen.

Supermarkten richten hun energie op de naleving van de coronamaatregelen die gelden in de winkel, zodat iedereen veilig boodschappen kan doen. Als winkels mondkapjes gaan verplichten, leidt dat naar verwachting tot veel extra discussie en zelfs agressie aan de deur. De branche wil het personeel daarvoor behoeden. Supermarkten geven aan medewerkers in de betreffende gebieden het advies een mondkapje te dragen, maar ook medewerkers mogen zelf bepalen of zij dit doen.

Wees aardig

Supermarkten roepen klanten dringend op om de coronamaatregelen in de supermarkt te respecteren. Winkeliers zorgen er met een maximum aantal klanten voor dat er in principe voldoende ruimte is in de winkel voor iedereen. Maar klanten moeten elkaar die ruimte dan wel gunnen. Dus hou afstand, kom alleen, doe efficiënt boodschappen met een lijstje en wees aardig voor elkaar, ook als je het bijvoorbeeld niet eens bent met de keus van andere klanten om (g)een mondkapje te dragen.

Deurbeleid

Sinds het begin van de coronacrisis hanteren supermarkten deurbeleid, met als belangrijkste maatregel dat er maximaal één klant per 10 m2 winkeloppervlak binnen mag zijn. Op drukke momenten zal er weer vaker een supermarktmedewerker bij de deur staan om het deurbeleid beter zichtbaar te maken en klanten bewust te maken van de geldende regels.

Ouderenuurtje

Het kabinet heeft aangekondigd in overleg met de supermarkten toe te willen naar speciale winkeluren voor ouderen en kwetsbare groepen. De supermarktbranche wil de komende dagen in overleg met belangenorganisaties zoals de ANBO en met de overheid kijken naar wat nodig, wenselijk en haalbaar is. Het doel van de supermarkten is om zo veel mogelijk maatwerk te bieden, zodat iedereen op een veilige en prettige manier boodschappen kan blijven doen.