Supermarkten stoppen met desinfecteren van winkelwagentjes

0

Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook ander supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen en desinfecteren niet meer na elk gebruik van winkelwagen, of mandje, meldt @FoodClicks.

Het desinfecteren van winkelwagentjes is ingesteld om verspreiding van het coronavirus verder in te dammen. Nu de maatregelen door het Kabinet worden versoepeld, vindt Albert Heijn en enkele andere supermarktketens waaronder Lidl, het blijkbaar niet meer noodzakelijk de winkelwagentjes na elke gebruik te ontsmetten. Klanten spreken daar schande van en vinden het vies. Bovendien snappen ze niet waarom het niet meer gebeurt, omdat zij de overtuiging hadden dat het verplicht was door overheidsmaatregelen. Het CBL, de belangenorganisatie van alle supermarkten, had al eerdere laten weten dat het schoonhouden van alle winkelwagen en winkelmandjes door de supermarkten naar eigen inzicht rondom de verspreiding van het virus werd gedaan.

Taak van supermarkt

De klant wordt wel in gelegenheid gesteld de winkelwagentjes zelf te desinfecteren. Een tafeltje met doekjes en ontsmettingsmiddel staan daarvoor klaar. Maar de meeste klanten vinden het schoonhouden van de winkelwagentjes een taak van de supermarktketen. Zij moeten zich immers ontfermen over de veiligheid van hun klanten, zo geven zij aan. Ook omdat nu veel klanten onvoorbereid bij de gebruikte winkelwagentjes staan zonder handschoenen. Bij de betrokken organisaties was niemand meer bereikbaar om de wijziging van de hygienerichtlijnen te motiveren.

Geen wagentje per klant meer

Nu er geen medewerkers meer bij de winkelwagentjes staan wordt er ook niet meer op gelet dat alle klanten met een winkelwagentje de supermarkt in gaan. Terwijl het CBL hierover als protocolmaatregel schrijft: “Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft”. Door het toezicht los te laten is het niet meer mogelijk om het aantal bezoekers in de supermarkt te bepalen. Klanten begrijpen niet waar deze wijzigingen in een keer vandaan komen, maar zijn niet gelukkig met de nieuwe situatie.

Sommige klanten bij de supermarkten, die geconfronteerd werden met de nieuwe richtlijnen, overwegen voortaan naar andere supermarkten te gaan, die de hygiëneregels bij de winkelwagentjes nog wel hanteren. Klanten reageerden met opmerkingen als ‘de klant moet het bij AH blijkbaar maar uitzoeken’, tot ‘wat er tussen de schoonmaakbeurten gebeurt, is blijkbaar niet meer interessant voor supermarkten’. Ook het feit dat er wel voor tientallen euro’s gekocht mag worden, maar dat het schoonmaken van een winkelwagen in coronatijd te veel moeite is, was een veel gehoorde klacht bij twee AH-locaties. Een klant was zelfs zo furieus over het informatiebordje dat zij wegliep en uitriep: “Stelletje imbecielen!”

Ergerlijk

De horeca ergert zich al langer aan de situatie binnen supermarkten. De locaties kennen geen beperkingen qua bezoekersaantallen zoals de horeca en in de winkels lopen mensen dwars door elkaar, ondanks de hesjes en de informatieborden met ‘houd anderhalvemeterafstand’. Vooral het feit dat de horeca zich wel aan allerlei protocollen moet houden, waaraan de supermarkten zich steeds minder hoeven te houden steekt veel ondernemers. Ook econoom Bas Jacobs sprak zich daarover recent nog uit in een online discussie voor de foodservicesector. Volgens deze econoom zijn de verschillen in opgelegde maatregelen tussen de supermarkten en de horeca zelfs onrechtvaardig groot.

Bron: @FoodClicks