Supermarktomzet 2011: € 33 miljard
Supermarktomzet 2011: € 33 miljard Shelflife

Supermarktomzet 2011: € 33 miljard

Algemeen

Vanmiddag maakt het CBL tijdens zijn traditionele haringparty in het Kurhaus in Scheveningen de cijfers van de supermarktbranche over 2011 bekend. Vanochtend stonden ze echter al breeduit in de kranten: de branche behaalde over 2011 een omzet van ruim € 33 miljard, 2,7% meer dan het jaar ervoor.

CBL-voorzitter Bert Roetert is blij dat de supermarkten het ondanks de recessie nog redelijk presteren. Hij voorziet voor dit jaar zelfs nog een omzetgroei van 2 tot 3%. Ondanks een extreem laag consumentenvertrouwen blijken mensen nauwelijks op hun boodschappen te bezuinigingen. Slechts 11% geeft aan wel degelijk op supermarktaankopen te besparen. Consumenten letten wel nadrukkelijker op aanbiedingen en kiezen ook vaker voor het huismerk. Ruim 64% vindt dat er in de supermarkt voordelig een gezonde maaltijd kan worden samengesteld, zo blijkt uit onderzoek dat het EFMI in opdracht van het CBL deed.

Het CBL maakt verder bekend dat de inspanningen om voedselverspilling tegen te gaan vruchten begint af te werpen. Een groot aantal ondervraagden zegt zich schuldig te voelen als thuis etenswaar wordt weggegooid. Ook geven veel mensen aan dat zij zich niet blind staren op de houdbaarheidsdatum van producten. Met name hoger opgeleiden menen dat veel artikelen ook nog goed te eten zijn als ze over deze datum zijn en bijna de helft zegt dat ook regelmatig te doen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.