De supermarktomzet in april is volgens GfK met 2,5% gestegen tot € 2,54 miljard. Het bedrag per kassabon daalde evenwel met 1,3%. In de eerste vier maanden van 2012 is de supermarktomzet daarmee met 1,8% gegroeid tot € 10,44 miljard. Van oranjekoorts is volgens GfK nog geen sprake.
De promotiedruk is vorig jaar verder gestegen. 17% van alle aankopen wordt inmiddels in actie gekocht (2010: 16,4%) Vooral de versgroepen worden steeds vaker in promotie gekocht.
GfK constateert dat de oranjekoorts nog niet is losgebarsten en achterblijft bij 2008. 68% de Nederlanders zegt het EK voetbal te willen volgen. De oranjekoorts blijft vooral bij alleenstaanden en ouderen achter.
Op formuleniveau zijn het vooral de Plus- en Dirk-klanten die het EK 2012 willen volgen. Klanten van Aldi en Lidl zijn minder geïnteresseerd. Van alle formules blijken de Dirk- klanten de meeste interesse te hebben om de Olympische Spelen te volgen.