Supermarktomzet augustus: +3,8%

0
Leestijd: < 1 minuut

In augustus is de supermarktomzet met 3,8% tot € 3,06 miljard gegroeid, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. In de eerste acht maanden van 2011 is de supermarktomzet met 2,5% toegenomen, van € 20,95 miljard in 2010 naar € 21,48 miljard in 2011.

 

Het aantal winkelbezoeken lag vorige maand hoger (+1,5%) en ook de omzet per kassabon steeg met 2,3% (van € 21,03 (augustus 2010) naar € 21,51 (augustus 2011).

 

Het promotieaandeel is met 16,4% stabiel (vorig jaar 16,5%). Bijna 1 op de 6 uitgegeven euro’s in de supermarkt is in actie gekocht. Wijn, koffie en vers (m.u.v. kip/vlees en salades) worden steeds vaker middels aanbiedingen verkocht. Vooral wasmiddelen, luiers, bier en koffie worden veel in aanbieding verkocht.

 

Het consumentenvertrouwen is sinds februari 2011 van -6 fors gedaald naar -31 in september 2011 en bevind zich bijna op het niveau van begin 2009. Vooral het vertrouwen in de economie (heden/verleden) loopt fors terug.

 

Het consumentenvertrouwen staat in alle regio’s onder druk. Wel is het vertrouwen extra laag in het noorden van het land en in Zuid-Limburg. Ouderen hebben bovendien minder vertrouwen dan de jongeren. Bij de vaste klanten van de supermarkten zijn de verschillen in consumentenvertrouwen minder groot.