Supermarktomzet: half procentje erbij in augustus

Nieuws

GfK maakt vandaag bekend dat de supermarktomzet in augustus met 0,5% is gegroeid. De gezamenlijke omzet van de supermarkten steeg namelijk van € 3,07 miljard (augustus 2011) naar € 3,08 miljard. GfK verwacht dat de omzet in 2013, mede door toedoen van de BTW-verhoging op niet-voedingsmiddelen, 1,5% zal stijgen.

GfK constateert dat in augustus 2012 de waarde van de kassabon opnieuw is gedaald, namelijk met 2, 1% (van € 21,50 in augustus 2011 naar € 21,04 dit jaar). Dat betekent dat klanten van supermarkten 2,7% meer kassabonnen hebben afgerekend.

Op basis van de stijgende prijzen, mede door BTW- verhoging van niet-voedingsmiddelen en accijnsverhoging, verwacht GfK volgend jaar een beperkte omzetgroei van 1,5%. Daarbij achten de onderzoekers de kans is groot dat de verhoging (BTW/accijns) vooral in Limburg voor extra grensverkeer naar onze oosterburen zorgt.

Het afgelopen jaar bezocht ruim 35% van de huishoudens in Limburg gemiddeld ruim één keer per maand een buitenlandse supermarkt. Van de totale foodbesteding werd bijna 4% in het buitenland uitgegeven. Vooral wijn/aperitieven, sanitaire producten en frisdrank/vruchtensappen zijn daarbij in trek.

Het consumentenvertrouwen bleef volgens GfK met -38 in september stabiel. Wel wordt de inschatting van de economische situatie het komend jaar iets minder negatief. Jongeren en welgestelde gezinnen zijn minder negatief dan de ouderen en minder welgestelde gezinnen. Met name klanten van  Aldi en Lidl zijn negatief qua consumentenvertrouwen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.