Supermarktomzet juni: -1,5%

0
Leestijd: < 1 minuut

De supermarktomzet is volgens onderzoeksbureau GfK in juni van € 3,19 miljard (juni 2011) naar € 3,14 miljard gedaald. Dat komt neer op een daling van 1,5%, ondanks alle extra inspanningen van supermarkten rondom het EK. De daling wordt veroorzaakt door een daling van de gemiddelde waarde per kassabon met 2,5%. Het aantal bezoeken aan de supermarkt steeg namelijk wel met 1%.

 

Door de zwakke omzet in juni is de omzetgroei van de supermarkten over het tweede kwartaal  slechts met 0,8% gestegen en komt de groei in het hele eerste halfjaar op een magere 1,2% uit. Ook tijdens het eerste halfjaar is de waarde van de kassabon gedaald, namelijk met 1,1%. Doordat de consument 2,3% vaker een supermarkt heeft bezocht is er toch sprake van groei.

 

Mede door de onzekerheid en ‘trading down’(kopen van goedkopere alternatieven voor producten) bij de consument wordt door GfKvoor het volledige jaar 2012 een omzetgroei van 1% tot 1,5% verwacht.

 

Hoewel het consumentenvertrouwen in juli voor het eerst sinds maanden weer steeg, is na het dieptepunt in juni (-49) het nog altijd zwaar negatief (-43). De komende tijd moet uitwijzen of er sprake is van een trendbreuk in het consumentenvertrouwen.

 

Ten opzichte van de vorige maand wordt de inschatting van de eigen financiële situatie de komende 12 maanden iets minder negatief ingeschat, namelijk van -51 (juni 2012) naar -42 (juli 2012). Wellicht dat het mogelijk terugschroeven van pijnlijke maatregelen uit het lente/Kundus-akkoord hier een rol spelen.