Supermarktomzet juni: +3,7%

0
Leestijd: < 1 minuut

In juni is de supermarktomzet volgens cijfers van GfK met 3,7% gestegen, van € 2,54 miljard (juni 2012) naar € 2.63 miljard. Daarmee laat de omzetontwikkeling over het eerste halfjaar een stijging van 3,8% zien. De omzet in de eerste zes maanden van dit jaar beloopt daardoor € 16,8 miljard.

Volgens de onderzoekers van GfK steeg de waarde van de kassabon in juni steeg met 2,2% (van € 22,02 in juni 2012 naar € 22,51 dit jaar. Over het eerst halfjaar steeg de waarde van de kassabon zelfs met 2,8% tot € 22,54.

De promotiedruk stijgt volgens GfK nog steeds.Van elke supermarkteuro werd er in 2013 (voortschrijdend jaar t/m kwartaal 1 2013) 17.8% middels een aanbieding verkocht Vorig jaar was dat nog 17.2%.

Binnen de promotiebestedingen neemt het belang van multibuy (meerstuksaanbiedingen) af. De promotieomzet wordt nu vooral gedreven door één stuks aanbiedingen. Het aandeel van de single price-off binnen de promotionele aankopen steeg van 54% naar 64%.

Overigens heeft GfK deze week de overname afgerond van PCNData, specialist in het meten van promoties in diverse retailkanalen.