Supermarktomzet mei: +1,5%

0
Leestijd: < 1 minuut

De supermarktomzet in mei is met 1,5% gegroeid tot €2,54 miljard, zo maakt onderzoeksbureau GfK vandaag bekend. Het besteed bedrag per bon steeg afgelopen maand met 0,8%, van €22,20 naar € 22,38. Daarmee komt de groei van de supermarktomzet over de eerste vijf maanden van dit jaar uit op 1,8%. Dat komt neer op € 12,98 miljard (2011 € 12,75 miljard).

 

In de Pinksterweek (week 21) lag de omzet met € 715 miljoen 7,5% hoger dan de Pinksterweek vorig jaar (week 23 van 2011: € 665 miljoen). Naast de reguliere groei van 2% heeft het warme weer en de ontluikende oranjekoorts voor extra omzet gezorgd. De extra oranjeomzet in week 21 wordt ingeschat op circa € 15 miljoen.

 

Volgens GfK heeft de oranjekoorts al flink toegeslagen. Deze ligt volgens de onderzoekers beduidend hoger dan in dezelfde week tijdens EK2008 en WK 2010. Eén op de zes consumenten zou naar een andere supermarkt gaan als de eigen supermarkt geen gratis EK-gadget zou uitdelen en een andere supermarkt wel. Bij gezinnen is de verhouding zelfs één op de vijf!

 

De voorbije pinksterweek behaalden de supermarkten met een omzet van €715 miljoen 7,5% meer omzet dan vorig jaar Pinksteren. De extra omzet is als volgt opgebouwd:

– reguliere groei 2%, goed voor circa € 13 miljoen

– zonnig weer (one-stop shopping, BBQ/ koelkast vullen), goed voor circa € 22 miljoen

– oranjeactiviteiten, goed voor circa € 15 miljoen

Vooral C1000 en Lidl hebben volgens GfK de afgelopen week relatief veel huishoudens naar de winkel weten te trekken.