Supermarktomzet oktober: +1,7%

0
Leestijd: < 1 minuut
De supermarktomzet bedroeg in oktober € 3,19 miljard, zo maakt GfK vandaag bekend. Dit komt neer op een stijging van 1,7% ten opzichte van oktober 2014. De eerste tien maanden van 2015 bedroeg de omzet van supermarkten daarmee € 28,30 miljard, een stijging van een vol procent. Volgens GfK is de stijging vrijwel volledig te danken door het toegenomen aantal supermarktbezoeken.
De gemiddelde omzet per kassabon steeg in oktober met 0,8% naar € 21,79 euro, terwijl het aantal uitgegeven kassabonnen met 0,9% steeg.

Research director Joop Holla verwacht dat de gemiddelde weekomzet in de laatste twee weken van december 2015 – de ‘kerstomzet’ – uitkomt op € 735 miljoen. “Dit is een omzetgroei van 1,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zou na twee jaren van lagere omzetgroei met Kerstmis en Oud & Nieuw een nieuwe omzetpiek betekenen”.
Holla verwacht dat vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, kerstbrood en oliebollen weer goed zullen verkopen. “Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdesserts en dessertproducten en schaal- en schelpdieren worden in deze weken beduidend vaker dan gemiddeld gekocht.”